Let op: maatregelen voor patiënten en bezoekers aangepast in verband met COVID-19 (coronavirus)
Lees meer
Header afbeelding

 

Maatregelen en veelgestelde vragen

  • Klachten en spoedeisende hulp
    Heeft u koorts, last van uw luchtwegen en bent u in gebied geweest waar een uitbraak was van COVID-19 (coronavirus)? Neem dan contact op met uw huisarts. Bel doordeweeks, overdag, uw eigen huisarts. Bel buiten kantoortijd de huisartsenpost. Is het levensbedreigend? Bel dan altijd 112.
    Ga alleen naar de Spoedeisende Hulp (SEH) als u door uw huisarts of 112 doorverwezen bent. 

    Weet de juiste route. Zo wordt u het snelst geholpen en bespaart u kosten. Kijk voor meer informatie over spoedeisende hulp op deze pagina
     
  • Patiënten met een afspraak in Amphia

    Aangepaste zorg

    Wij vinden het belangrijk dat wij goede en veilige zorg kunnen bieden aan onze patiënten en een veilige werkomgeving hebben voor onze medewerkers. Amphia gaat daarom op een langzame en gecontroleerde manier weer van start met de andere zorg aan patiënten. Zo blijven wij ook flexibel in het geval het aantal COVID-19 patiënten weer stijgt. We beginnen met de patiënten voor wie zorg niet langer uitgesteld kan worden. Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt. Afhankelijk van de noodzaak kan het zijn dat patiënten langer moeten wachten op een afspraak dan ze gewend zijn. Meer informatie vindt u hier.

     

    Afspraak in Amphia

    • Heeft u koorts (38 graden of hoger)?
    • Hoest, snottert, niest u of bent u kortademig?
    • Heeft u keelpijn of pijn achter de ogen?
    • Heeft u last van hele erge vermoeidheid?
    • Heeft u last van onverklaarbare diarree?
    • Woont u bij iemand in huis die COVID-19 heeft?
    • Bent u positief getest op COVID-19 en heeft u nu na 48 uur geen klachten meer?

    Heeft u één van de bovenstaande klachten? Neem dan contact op met de afdeling waar u een afspraak mee heeft. Die bekijkt of u naar het ziekenhuis kan komen of dat de afspraak verzet moet worden. Als u toch naar het ziekenhuis mag komen, haal dan een mondkapje bij één van de hokjes bij de hoofdingang. 

     

    Patiënten Spoedeisende Hulp

    • Personen die de Spoedeisende Hulp bezoeken, mogen maximaal één begeleider meenemen. Deze begeleider mag geen klachten van hoesten, benauwdheid of koorts hebben.
    • Voor acute patiënten is de polikliniek wel open. Uw huisarts heeft u dan telefonisch bij de dienstdoende arts van de polikliniek aangemeld. Ga in dat geval naar de polikliniek en niet naar de SEH.

    Diagnostiek en bloedafname

    Voor bloedafname of het inleveren van urine of ontlasting kunt u niet meer op alle prikpunten in de regio terecht. Bekijk het overzicht van prikposten om te zien welke locatie open en gesloten is.

    Restaurant en winkel

    Het restaurant, de koffiebar en de winkel zijn gesloten voor bezoekers. Het restaurant op locatie Molengracht is wel geopend om eten en drinken af te halen. 

    Geen handen geven en afstand houden

    • Als voorzorgsmaatregel geven onze medisch specialisten en het zorgpersoneel geen hand als begroeting.
    • Houd zoveel mogelijk 1,5 meter afstand van andere mensen.
  • Patiënten zonder afspraak in Amphia
    Patiënten zonder afspraak bij Amphia die klachten hebben als hoesten, niezen en/of koorts verzoeken wij hun bezoek uit te stellen. Denk hierbij aan een ongepland bezoek zoals bloedafname. 
  • Bezoekers en begeleiders van een niet COVID-19 patiënt
    • Wanneer u zelf geen klachten heeft, dan is het ook geen probleem om bij een familielid of vriend in Amphia op bezoek te komen.
    • Heeft u zelf wel klachten van hoesten of benauwdheid al dan niet in combinatie met koorts, dan verzoeken wij u niet naar Amphia te komen.
    • Als voorzorgsmaatregel geven onze medisch specialisten en zorgpersoneel geen hand als begroeting.
    • Er mag maximaal 1 persoon per dag op bezoek bij de patiënt. 
    • De mogelijkheden om de Intensive Care (IC) van Amphia te bezoeken zijn tijdelijk aangepast. De afdeling patiëntbetrekkingen stemt deze mogelijkheden met u af, in samenspraak met de zorgverleners van de IC. U kunt de afdeling patiëntbetrekkingen dagelijks tussen 8:00 en 23:00 bereiken op nummer 076 595 44 77.
    • Voor de cohort-afdeling (COVID-19) is bezoek welkom tussen 15.00 - 20.00 uur. Voor de overige afdelingen gelden reguliere bezoektijden. 
  • Bezoekers/familie van COVID-19 patiënten op de IC

     

    Wat gebeurt er op de IC?
    IC staat voor Intensive Care. COVID-19 patiënten waarbij een of meerdere van de vitale functies bedreigd zijn, kunnen worden opgenomen op de IC om bijvoorbeeld beademd te worden.

    Mag ik bij mijn familielid?
    De mogelijkheden om de Intensive Care (IC) van Amphia te bezoeken zijn tijdelijk aangepast. De afdeling patiëntbetrekkingen stemt deze mogelijkheden met u af, in samenspraak met de zorgverleners van de IC. U kunt de afdeling patiëntbetrekkingen dagelijks tussen 8:00 en 23:00 bereiken op nummer 076 595 44 77.


    Mag ik bij mijn familielid wanneer het erg slecht gaat?
    Wanneer een patiënt achteruit gaat of mogelijk zelfs komt te overlijden, wordt de bezoekregeling in overleg met de verpleegkundige, arts en afdeling Patiëntenbetrekkingen aangepast.

    Moet ik beschermende maatregelen treffen?
    Op de cohort afdeling en de IC gelden verschillende maatregelen. Het is belangrijk om beschermd de afdeling op te gaan. Instructies hierover ontvang je op de afdeling. 

    Videobellen op de IC
    In overleg met de IC verpleegkundige is er een mogelijkheid tot videobellen. De verpleegkundige kan bepalen of dit uitvoerbaar is en op welk moment. Mochten videobellen mogelijk zijn, dan vindt u hier de instructies. 


    Hoe werkt beademen?
    COVID-19 patiënten die moeite hebben met ademen kunnen beademt worden op de IC. Hoe beademing werkt is te zien in dit filmpje


  • Bezoekers/familie van COVID-19 patiënten op de Cohort afdeling

    Wat is een cohort afdeling?
    Een cohort afdeling is een afdeling waar patiënten met dezelfde ziekte bij elkaar liggen. In deze periode van COVID-19 hebben wij speciale COVID-19 afdelingen ingericht. 

    Mag ik bij mijn familielid?
    Per dag kan maximaal één bezoeker worden toegestaan. De RIVM richtlijnen voor bezoek worden gehanteerd. Voor de cohort-afdeling (COVID-19) is bezoek welkom tussen 15.00 - 20.00 uur.

    Moet ik beschermende maatregelen treffen?
    Op de cohort afdeling en de IC gelden verschillende maatregelen. Het is belangrijk om beschermd de afdeling op te gaan. Instructies hierover ontvang je op de afdeling. 

    Mag ik bij mijn familielid wanneer het erg slecht gaat?
    Wanneer een patiënt achteruit gaat of mogelijk zelfs komt te overlijden, wordt de bezoekregeling in overleg met de verpleegkundige, arts en afdeling Patiëntenbetrekkingen aangepast.

  • Patiënten liggend in Amphia
    • Alle nieuw binnenkomende patiënten met griepachtige klachten worden getest op COVID-19.
    • Als voorzorgsmaatregel geven onze medisch specialisten en zorgpersoneel geen hand als begroeting.
    • Wilt u uw familie en vrienden ontvangen? Uiteraard kan dat. Wij vragen al onze patiënten vriendelijk om maximaal één bezoeker per dag aan het bed toe te laten. 
  • Wat kunt u doen?

    Hoest of niest u? Doe dit dan in een papieren zakdoek of in uw elleboog en was regelmatig uw handen. Bekijk hier hoe u het beste uw handen kunt wassen.

    Krijgt u aanwijzingen of instructies vanuit Amphia personeel, volg deze dan op. Wij rekenen op uw medewerking om gezamenlijk zorg te dragen voor een veilige omgeving voor onze patiënten, medewerkers en bezoekers.

  • Kunnen jullie Amphia locatie Langendijk en locatie Pasteurlaan in Oosterhout niet inzetten?
    We hebben geen gebrek aan ruimte. We brengen patiënten vanaf de Intensive Care (IC) naar andere ziekenhuizen omdat we IC-bedden en speciale IC-verpleegkundigen nodig hebben. In het nieuwe ziekenhuis op Amphia locatie Molengracht hebben we 572 eenpersoonskamers. Hier is nog voldoende ruimte.
  • Kunnen voeding en beweging een COVID-19 patiënt helpen bij zijn/haar herstel?
    Alle patiënten raden wij aan om energie- en eiwitrijk te eten en regelmatig te bewegen, zowel voor, tijdens en na de opname. Zie ook de animatie voor meer informatie.

Meer informatie over COVID-19?

Heeft u kanker, MS of een bijnieraandoening?

Bekijk hier de veelgestelde vragen rondom COVID-19:

Stand van zaken

Dit was de stand van zaken bij Amphia gisteren, 29 mei 2020:

  • Er worden totaal 9 patiënten met een COVID-19 besmetting verzorgd in Amphia, waarvan 3 op de intensive care.
  • Vanaf het begin van het uitbreken van COVID-19 zijn er in Amphia 102 mensen overleden aan de gevolgen van het virus.
  • Er is in de 24 uur voor deze standopmaak 1 patiënt met COVID-19 uit Amphia ontslagen. In totaal zijn dit 295 patiënten.

COVID-19 patiënten worden op speciaal daartoe ingerichte afdelingen in isolatie verzorgd (de zogenaamde cohort-afdelingen). Patiënten die intensieve zorg nodig hebben worden op de intensive care verzorgd. De intensive care van Amphia heeft een capaciteit van 30 bedden. Deze 30 IC-bedden zijn er zowel voor COVID-19-patiënten als voor de niet COVID-19-patiënten.

Patient

COVID-19 (coronavirus)

Mag de partner van een zwangere nu mee? (8 mei 2020)
Gisteren hebben overkoepelende organisaties van verloskundigen bekend gemaakt dat de regels rondom het coronavirus voor echo’s en bevallingen mogelijk soepeler kunnen. In Noord-Brabant hebben we met alle betrokken partijen (ziekenhuizen, verloskundigenpraktijken, echo-centra en kraamzorg) overlegd hoe we aan deze versoepeling vorm kunnen geven. Wij vinden het belangrijk dat onze klanten, patiënten en medewerkers zo veilig mogelijk zijn en dat de kans op besmetting zo laag mogelijk is. Daarom kiezen we ervoor om zo min mogelijk mensen toe te laten in het ziekenhuis.

We vragen de zwangeren om alleen naar de afspraak te komen. Partners mogen alleen mee naar de 20 wekenecho en moet daarbij 1,5 meter afstand houden van de echoscopist. Ook geldt nog steeds dat er één persoon bij de bevalling aanwezig mag zijn.
De afspraken die al gepland staan bij de verloskundige, gynaecoloog of echocentrum blijven ongewijzigd. 

 

Aangepaste zorg in Amphia (22 april 2020)

Wij vinden het belangrijk dat wij goede en veilige zorg kunnen bieden aan onze patiënten en een veilige werkomgeving hebben voor onze medewerkers. Amphia gaat daarom op een langzame en gecontroleerde manier weer van start met de normale zorg aan patiënten. Zo blijven wij ook flexibel in het geval het aantal COVID-19 patiënten weer stijgt.

We beginnen met de patiënten voor wie zorg niet langer uitgesteld kan worden. Onze medisch specialisten bekijken dit per patiënt. Afhankelijk van de noodzaak kan het zijn dat patiënten langer moeten wachten op een afspraak dan ze gewend zijn.

In Amphia zijn we extra alert op symptomen van COVID-19. De veiligheid voor onze patiënten en medewerkers staat hoog in het vaandel. Voor patiënten met koorts en luchtwegproblemen gelden daarom andere maatregelen. Meer weten over de maatregelen, kijk bij de veelgestelde vragen bovenaan de pagina. Meer lezen over onze aangepaste reguliere zorg kan hier.

 

Coronavirus en wetenschappelijk onderzoek (3 april 2020)

In Amphia doen we ons uiterste best iedereen zo goed mogelijk te behandelen. Veel over het coronavirus is nog niet bekend. Daarom doen we zelf wetenschappelijk onderzoek, maar ook samen met andere instellingen. Om de zorg voor coronapatiënten te verbeteren en de volksgezondheid beter te beschermen.

Veel wetenschappelijk onderzoek bedenken we nu pas. Voor dat onderzoek hebben we sommige gegevens uit uw patiëntendossier nodig. We kunnen u hiervoor niet altijd vooraf vragen om toestemming. We gaan er daarom van uit dat u het goed vindt. De gebruikte gegevens zullen niet naar u te herleiden zijn. Daardoor beschermen we tegelijkertijd uw privacy.

Mocht u toch bezwaar hebben tegen dit gebruik van uw gegevens, zeg het dan tegen uw behandelaar. Dat mag ook later nog. Vanaf dat moment gebruiken wij uw gegevens niet langer voor dit soort onderzoek.

 

Tijdelijk meer zorg op afstand met MijnAmphia (3 april 2020)

Vanwege COVID-19 proberen wij als ziekenhuis waar mogelijk zorg op afstand te bieden. Hiervoor willen wij u uitgebreider toegang verlenen tot uw mijnAmphia account. Een mijnAmphia account kunt u tot op heden alleen gebruiken voor het invullen en toesturen van vragenlijsten. Met het uitgebreide account dat u per mail kunt aanvragen, kunt u ook online uw dossier bekijken en berichten sturen naar uw behandelend arts. Normaal gesproken moet u zich hiervoor persoonlijk legitimeren in het ziekenhuis, maar door de omstandigheden maken wij dit mogelijk op afstand.

Om de veiligheid te waarborgen en er zeker van te zijn dat de juiste persoon toegang wordt verleend, vragen wij een aantal stappen te ondernemen. Wanneer u gebruik wilt maken van dit volledige mijnAmphia account, vragen wij u een mail te sturen naar wid@amphia.nl met daarin alle onderstaaande gegevens:

  • Een kopie of foto van uw geldige identiteitsbewijs van beide zijden. Dit kan een rijbewijs, paspoort of ID-kaart zijn.
  • Uw adresgegevens.
  • Telefoonnummer en e-mail adres.

Na ontvangst controleren wij de gegevens. Deze gegevens worden na controle niet meer gebruikt en de email wordt verwijderd. Deze zijn alleen ter identificatie. Wanneer de identificatie is afgerond, wordt er een activatiecode gestuurd naar het e-mailadres welke bij ons in het systeem bekend is. Hierna heeft u volledige toegang tot uw mijnAmphia account.

Meer vragen over mijnAmphia vind u hier.
Bij andere vragen of inlogproblemen kunt u mailen naar wid@amphia.nl of bellen naar (076) 595 2999. Wanneer u een mail stuurt verzoeken wij u om uw adres en geboortedatum te vermelden.

 

Kabinet verlengt maatregelen tot en met 28 april (1 april 2020)

Alle maatregelen die nu gelden tegen de verspreiding van COVID-19 worden verlengd tot en met dinsdag 28 april. Ook bij Amphia blijven de voorzorgsmaatregelen van kracht:

  • Er mag maximaal 1 persoon per dag op bezoek bij de patiënt.
  • Heeft u zelf klachten van hoesten of benauwdheid al dan niet in combinatie met koorts, dan verzoeken wij u niet naar Amphia te komen.
  • Onze medisch specialisten en het zorgpersoneel geven geen hand als begroeting.
  • Houd 1,5 meter afstand van andere mensen.
  • Bij de ingang van het ziekenhuis wordt u gevraagd om handhygiëne toe te passen. Ook kan een Amphia medewerker u vragen stellen over eventuele klachten.
  • Alle niet-urgente en uitstelbare afspraken worden afgeschaald en omgezet naar een telefonisch-consult, e-consult of worden uitgesteld. Patiënten worden hierover telefonisch geïnformeerd door de betreffende polikliniek.
  • Acute patiënten worden geholpen.
  • Alle geplande, niet-urgente operaties en behandelingen worden uitgesteld. Spoedoperaties en operaties die niet uitgesteld kunnen worden gaan wel door. Als uw operatie niet doorgaat, wordt u door ons gebeld.
  • Mensen die hoesten, niezen of verkouden zijn melden zich eerst bij de wachtkamer op de parkeerplaats bij Spoedeisende Hulp. Zo beschermen wij onze andere patiënten en bezoekers tegen virussen.

Lees de volledige maatregelen bovenaan deze pagina onder de kop ‘Maatregelen en veelgestelde vragen’.

 

Een warme boodschap van Koningin Máxima (20 maart 2020)

Koningin Máxima heeft vanochtend gebeld met Amphia. Zij heeft gesproken met Olof Suttorp (voorzitter Raad van Bestuur) in bijzijn van Remco Djamin (voorzitter van het Medisch Specialistisch Bedrijf Amphia). Lees hier meer over het gesprek.

 

Tijdelijke stop shuttlebusjes parkeergarage (20 maart 2020)

Vanaf vrijdag 20 maart zullen de shuttlebusjes niet meer rijden tussen de parkeergarage en de hoofdingang. Houd hier rekening mee tijdens uw bezoek.

 

Voorbereiden op grotere toestroom van COVID-19-patiënten (19 maart 2020)

Amphia houdt de ontwikkelingen van COVID-19 goed in de gaten. We verwachten een grotere toestroom van COVID-19-patiënten. Daar waar mogelijk maken we alvast meer ruimte op onze IC-afdeling.

Vandaag worden er daarom al 5 COVID-19-patiënten van de IC-afdeling overgeplaatst naar andere ziekenhuizen in Nederland. Dit gaat om de patiënten die vervoerbaar zijn. Er is nauw contact tussen de ziekenhuizen over de capaciteit voor de opvang van COVID-19-patiënten. Amphia zorgt voor afstemming en protocollen met de ontvangende ziekenhuizen.

Er is nog steeds ruimte op onze IC-afdeling, maar we verplaatsen mensen naar andere ziekenhuizen om capaciteit te hebben voor mogelijk meer COVID-19-patiënten de komende tijd.

 

Uw afspraak of behandeling bij Amphia (17 maart 2020)

Amphia laat alleen strikt noodzakelijke poliklinische afspraken doorgaan. Wat betekent dit voor uw afspraak of behandeling?

Afspraken polikliniek

  • Alle niet-urgente en uitstelbare afspraken op de polikliniek worden omgezet naar een telefonisch-consult, e-consult of worden uitgesteld. Patiënten worden hierover telefonisch geïnformeerd door de betreffende polikliniek. Wordt u van tevoren niet gebeld, dan heeft de arts beoordeeld dat het nodig is om te komen. Uw afspraak gaat gewoon door. 
  • Indien mogelijk worden ook oncologische afspraken, waaronder chemokuren, uitgesteld vanwege de kwetsbaarheid van patiënten. De behandelend arts beslist hierover. Als uw afspraak verplaatst wordt, wordt u gebeld.
  • Kom zoveel mogelijk alleen naar uw afspraak. U kunt iemand wel mee laten luisteren via de telefoon of het gesprek opnemen. Een begeleider kan eventueel buiten wachten. Wanneer een begeleider bij de afspraak gewenst is, geven we dit aan u door.
  • Als u hoest of koorts heeft, geef dit dan vooraf aan ons door of meldt dit aan de balie bij de ingang van de polikliniek.
  • Voor acute patiënten zijn de poliklinieken wel open. Uw huisarts heeft u dan telefonisch bij de dienstdoende arts van de polikliniek aangemeld.

Geplande, niet-urgente operaties

Het OK-programma wordt maximaal afgeschaald.

Patiënten Spoedeisende Hulp

  • Op de Spoedeisende Hulp (SEH) hebben we maatregelen genomen om onze patiënten en bezoekers te beschermen tegen virussen. Mensen die hoesten, niezen of verkouden zijn melden zich eerst bij de portocabin op de parkeerplaats bij de SEH.
  • Personen die de Spoedeisende Hulp bezoeken, mogen maximaal één begeleider meenemen. Deze begeleider mag geen klachten van hoesten, benauwdheid of koorts hebben.
  • Voor acute patiënten is de polikliniek wel open. Uw huisarts heeft u dan telefonisch bij de dienstdoende arts van de polikliniek aangemeld. Ga in dat geval naar de polikliniek en niet naar de SEH.

Diagnostiek en bloedafname

Voor bloedafname of het inleveren van urine of ontlasting kunt u niet meer op alle prikpunten in de regio terecht. Bekijk het overzicht van prikposten om te zien welke locatie open en gesloten is.

Restaurant en winkel

Blijf zo kort mogelijk in het ziekenhuis. Indien het echt noodzakelijk is om wat te eten of te drinken in het ziekenhuis dan is bij Amphia locatie Molengracht het restaurant en de koffiebar open voor personeel en bezoek. Tussen deze zitplaatsen in het restaurant zit 1,5 meter afstand. Dit om besmettingsgevaar te voorkomen.

Geen handen geven en afstand houden

  • Als voorzorgsmaatregel geven onze medisch specialisten en het zorgpersoneel geen hand als begroeting.
  • Houd zoveel mogelijk 1,5 meter afstand van andere mensen.

 

Let op: nep nieuws (15 maart 2020)

Momenteel gaat er een nep-bericht viral. In dit bericht zou een van onze artsen de noodklok luiden en spreken over een crisis in Amphia. 
Wij willen u er graag op wijzen dat dit een nep bericht is en niet strookt met de werkelijkheid in het ziekenhuis. 

De afgelopen week heeft Amphia verschillende maatregelen genomen om goed te kunnen blijven zorgen voor haar patiënten en haar personeel. Die hebben tot nu toe goed effect gehad. Hierdoor is het nog steeds mogelijk om voor alle patiënten de noodzakelijke zorg te bieden, ondanks de moeilijke omstandigheden. De situatie is voor nu onder controle. Het zijn en blijven natuurlijk enorm intense tijden voor getroffen patiënten en hun naasten. 

We realiseren ons dat de ontwikkelingen rondom COVID-19 (coronavirus) zich snel opvolgen, waardoor de situatie van dag tot dag verandert. We bekijken dus ook elke dag wat nodig is om die goede zorg te kunnen blijven bieden. Dit gebeurt niet vanzelf, dit vraagt een enorme inspanning van al onze medewerkers en om begrip en flexibiliteit van onze patiënten. 

 

Amphia bereidt zich voor op het weekend (13 maart 2020)

Amphia rekent op een grotere toestroom van patiënten. Er is inmiddels een extra afdeling ingericht waar patiënten met COVID-19 in afzondering kunnen worden opgenomen. We zijn voorbereid om zorg voor al onze acute patiënten te verlenen.

 

Informatiepunt voor medewerkers (11 maart 2020)

Amphia bereidt zichzelf en haar medewerkers voor op een toenemend aantal patiënten met COVID-19. Wij vinden het belangrijk dat we goed zorgen voor onze medewerkers en patiënten. Veel Amphia medewerkers zijn daarom de afgelopen periode getest op de aanwezigheid van COVID-19, hierbij hebben wij een goed beeld van het virus bij onze medewerkers gekregen. We zien dat medewerkers die positief testen op COVID-19 al duidelijke klachten hadden en ziek thuis waren. Wij willen spaarzaam omgaan met de middelen die beschikbaar zijn in het laboratorium. Daarom is de procedure rondom het testen van personeel aangepast. Er is een informatiepunt voor medewerkers geopend over gezondheidsklachten die mogelijk wijzen op COVID-19.

 

Preventief testen (9 maart 2020)
Medewerkers van Amphia kunnen zich sinds vorige week preventief laten testen in speciaal ingerichte testruimtes van het ziekenhuis. Amphia kan dit aanbieden omdat Amphia beschikt over een eigen laboratorium. Amphia wil met deze maatregel een veilige omgeving voor patiënten en medewerkers faciliteren. Medewerkers die positief zijn getest stappen uit het zorgproces en gaan in thuisisolatie. 

Het protocol voor patiënten die zich melden met koorts en luchtwegklachten blijft ongewijzigd: zij worden in druppelisolatie behandeld. Wanneer er verdenking op aanwezigheid van het COVID-19 is, treedt het protocol strikte isolatie in werking.

 

Capaciteit en bezoekers (6 maart 2020)

Landelijk zien wij het aantal COVID-19 besmettingen oplopen. Het wordt nu onderdeel van onze dagelijkse gang van zaken. Het aantal zieken neemt toe en er wordt meer beroep gedaan op de ziekenhuiszorg. Dit heeft gevolgen voor de capaciteit van ons ziekenhuis. We zijn daarom genoodzaakt om operaties te verplaatsen. Dit zal dan alleen gaan om operaties die geen spoed hebben. De patiënten worden hierover persoonlijk geïnformeerd. Spoedzorg, Oncologie en Verloskunde gaan altijd door. De poliklinieken zijn gewoon open.

 

Om onze patiënten en medewerkers te beschermen tegen virussen laten we nu zo min mogelijk mensen van buiten het ziekenhuis toe. Wij vragen al onze patiënten daarom vriendelijk om maximaal één bezoeker per dag aan het bed toe te laten. Heeft een bezoeker begeleiding nodig? Dan maken wij een uitzondering.

 

Wij vragen iedereen die klachten heeft zoals hoesten, benauwdheid of koorts, het bezoek aan Amphia, indien mogelijk, even uit te stellen tot de klachten geheel weg zijn.

 

Medewerker (4 maart 2020)

Bij Amphia is een medewerker positief getest op COVID-19 (coronavirus). De medewerker, werkzaam op de polikliniek Neurologie in Amphia, is in thuisisolatie geplaatst. De medewerker heeft geen contact gehad met patiënten. Na het ontstaan van klachten is de medewerker direct naar huis gestuurd en getest. De tests bleken helaas positief.

Uit voorzorg is de polikliniek Neurologie extra gereinigd. Alleen collega’s die direct contact hebben gehad met de medewerker zijn naar huis gestuurd en werken verder vanuit huis. De polikliniek is met beperkte bezetting geopend. Patiënten die een afspraak hebben worden hierover telefonisch geïnformeerd. Dit heeft geen invloed op de acute neurologische zorg. 

Zorg in Amphia gaat gewoon door. Patiënten en bezoekers lopen bij een bezoek aan Amphia geen extra risico op besmetting.
 

COVID-19 is nu onderdeel van onze dagelijkse gang van zaken. Landelijk zien wij het aantal besmettingen oplopen. Wij zullen hierover niet meer bij iedere nieuwe besmetting communiceren. De laatste stand van zaken over de besmettingen in Nederland kunt u vinden op de website van RIVM. Daar waar informatie nodig is over bezoek aan Amphia of extra maatregelen zullen wij dit uiteraard delen.

 

Patiënt (3 maart 2020)

Bij Amphia is er een patiënt positief getest op COVID-19 (coronavirus). Deze patiënt wacht de uitslag van de standaard tweede test nog af en is voor Amphia de eerste patiënt met een positieve eerste uitslag op het COVID-19 virus. De patiënt voldeed bij aanvang al aan het risicoprofiel van het RIVM en is daarom vanaf opname in strikte isolatie geplaatst. Er vindt vanuit de GGD een contactonderzoek plaats om eventuele verdere verspreiding in kaart te brengen.

Amphia heeft proactief testen uit laten voeren bij alle liggende patiënten die griepachtige klachten hadden. In totaal zijn er nu 164 uitslagen terug, waarvan er 1 positief getest is. Daarnaast worden alle nieuwe patiënten die dergelijke klachten hebben getest.

 

Maatregelen

Door de opmars van het COVID-19 zijn wij extra alert en volgen we het infectiebeleid actief op. Dit betekent dat wij patiënten die zich melden met koorts en luchtwegklachten altijd volgens protocol in druppelisolatie behandelen. Wanneer er verdenking op aanwezigheid van het COVID-19 is, treedt het protocol strikte isolatie in werking. Alle patiënten in de Amphia nieuwbouw hebben een eenpersoonskamer wat ervoor zorgt dat patiënten in ons ziekenhuis veilig kunnen herstellen.

Krijgt u instructies vanuit Amphia personeel, volg deze dan op. Wilt u iemand in Amphia bezoeken of bijvoorbeeld bloed laten prikken en heeft u klachten van hoesten of benauwdheid al dan niet in combinatie met koorts, stel uw bezoek dan uit totdat u volledig hersteld bent. Wij rekenen op uw medewerking om gezamenlijk zorg te dragen voor een veilige omgeving voor al onze patiënten en medewerkers.

Amphia wil het ziekenhuis nu zo veel mogelijk vrijhouden van virussen, waaronder vooral COVID-19. Wanneer een persoon acute klachten heeft als gevolg van een virus kan een patiënt uiteraard in ons ziekenhuis terecht voor behandeling. Om te zorgen dat het virus zich niet via andere patiënten of bezoek kan verspreiden in het ziekenhuis hebben wij maatregelen getroffen waarover wij u graag informeren. Boven aan de pagina leest u daar meer over.

Deze website maakt gebruik van cookies.

Amphia gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies in onze disclaimer.