Header afbeelding

Veelgestelde vragen mijnAmphia

MijnAmphia geeft u als patiënt van Amphia online toegang tot uw medische dossier in ons ziekenhuis. Voor het gebruik van mijnAmphia hebben wij voor u een lijst met veelgestelde vragen opgesteld.

Veelgestelde vragen algemeen

  • Wat is mijnAmphia?
    Met mijnAmphia kunt u in een beveiligde digitale omgeving uw persoonlijke medische dossier inzien. Zo kunt u bijvoorbeeld een bezoeksamenvatting lezen of uitslagen van onderzoeken inzien. Gewoon op uw smartphone, tablet of thuis op uw computer. Op elk moment, wanneer het u het beste uitkomt.
  • Waarom kiest Amphia voor een patiëntenportaal?
    Door het inzetten van een patiëntenportaal wil Amphia u meer betrekken bij uw behandeling in het ziekenhuis. We willen dat u een goed  gesprek kunt voeren in de spreekkamer met uw behandelend arts. Samen gezonder; uw gezondheid ons specialisme.
  • Wat kan ik allemaal in mijnAmphia?
    In mijnAmphia kunt u:

    • Een overzicht zien van uw ziekenhuisafspraken.
    • Uitslagen van laboratoriumonderzoek en beeldvormende-uitslagen inzien.
    • Vragenlijsten invullen en terugsturen ter voorbereiding op uw afspraak.
    • Een vraag stellen aan uw behandelteam via een e-mailbericht.
    • Brieven van uw arts aan uw huisarts of zorgverlener inzien.

    Als er nieuwe informatie beschikbaar is, wordt u via e-mail hiervan op de hoogte gesteld. Denk daarbij aan uitslagen, brieven, vragenlijsten en afspraken.
  • Vanaf wanneer kan ik gebruikmaken van mijnAmphia?
    MijnAmphia is beschikbaar vanaf 2 juni 2018. U dient persoonlijk eenmalig een activatiecode op te halen in Amphia. U heeft hiervoor een geldig legitimatiebewijs nodig. Na de eenmalige activatie kunt u inloggen met uw eigen gegevens.
  • Zijn er kosten voor het gebruik van mijnAmphia?
    Nee, het gebruik van mijnAmphia is helemaal gratis.
  • Heb ik speciale apparatuur of computerprogramma’s nodig?
    Voor het gebruik van mijnAmphia heeft u geen speciale apparatuur of computerprogramma’s nodig. Wat u wel nodig heeft:

    • een computer, laptop, smartphone of tablet
    • een internetverbinding
    • een internetbrowser zoals Internet Explorer, Safari of Google Chrome
  • Werkt mijnAmphia op alle apparaten en via alle browsers?
    Ja, mijnAmphia werkt op alle apparaten (smartphones, tablets, computers en laptops) en via alle browsers zoals Internet Explorer, Safari of Google Chrome. 

    Belangrijk om te weten: Vanwege veiligheidsredenen, kunt u slechts op één apparaat tegelijkertijd ingelogd zijn op mijnAmphia.
  • Hoe kan ik mij de eerste keer aanmelden voor mijnAmphia?
    Wilt u als patiënt van Amphia toegang krijgen tot mijnAmphia? Haal  dan persoonlijk uw activatiecode op bij een bezoek aan Amphia. Dit dient u persoonlijk te doen met een geldig legitimatiebewijs. Met deze activatiecode kunt u eenmalig inloggen en vervolgens uw eigen gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken. U gebruikt de activatiecode dus maar één keer. Eenmaal aangemeld, kunt u deze code weggooien.
  • Hoe werkt het inloggen voor patiënten in mijnAmphia?
    De inlogmethode die Amphia gekozen heeft kent een twee-factor-authenticatie. 

    1. U dient persoonlijk een activatiecode op te halen in Amphia met een geldig legitimatiebewijs.
    2. U gaat naar de website: www.amphia.nl/mijn.amphia.nl 
    3. U vult hier de activatiecode uit de brief in bij ‘Nieuwe gebruiker’.
    4. U maakt een zelf gekozen gebruikersnaam en wachtwoord aan. De activatiecode heeft u niet meer nodig. 
    5. Als u nu inlogt met uw gebruikersnaam en wachtwoord ontvangt u een bevestigingscode op uw e-mailadres of via een sms op uw smartphone. Dit kunt u zelf kiezen.
    6. Vul de ontvangen code in op het inlogscherm.
    7. U heeft nu toegang tot uw medisch dossier.

    Let op: elke keer als u inlogt, ontvangt u een nieuwe code. Deze code is eenmalig te gebruiken. De eisen waaraan de gebruikersnaam, het wachtwoord en het aantal inlogpogingen moeten voldoen, komen overeen met de normen die gelden voor DigiD.
  • Kan ik vragen stellen over een andere patiënt via mijnAmphia?
    Nee, mijnAmphia is een persoonlijk medisch dossier. U kunt alleen vragen stellen over uzelf aan uw behandelend arts via mijnAmphia.

    Bent u gemachtigd voor een andere persoon, dan kunt u wel vragen stellen over deze persoon. Dit geldt voor kinderen tot 12 jaar, en kinderen van 12 tot 16 jaar met toestemming van het kind.
  • Kunnen mijn partner en ik samen hetzelfde mijnAmphia-account hebben?
    Nee, dat is niet mogelijk. Medische informatie is vertrouwelijk . U heeft voor elke volwassene een apart account nodig.
  • Kan ik iemand voor mijnAmphia machtigen?

    Dit kan alleen voor kinderen tot 12 jaar. Ouder(s)/voogd(en) kunnen toegnag aanvragen tot mijnAmphia.

    Lees hierover meer op de pagina: Toegang gemachtigden mijnAmphia

  • Hoe krijg ik een melding van nieuwe berichten in mijnAmphia?
    U krijgt maximaal een keer per dag via de e-mail een melding dat er een nieuw bericht klaar staat in mijnAmphia.  Dit kunnen meerdere meldingen  van een dag zijn. Zo voorkomen we dat u veel e-mails van ons ontvangt.
  • Hoe kan ik via mijnAmphia communiceren met mijn arts?
    U kunt via een mailbericht in mijnAmphia een bericht sturen aan uw behandelteam. Dit bericht komt binnen op de polikliniek. De polikliniekassistent kan veel verschillende vragen beantwoorden. Indien nodig wordt het bericht doorgestuurd naar de betreffende specialist. 

    Afhankelijk van de aard en urgentie van uw vraag wordt u zo snel mogelijk geholpen. Let wel, u kunt alleen een vraag stellen aan de arts waar u een behandelrelatie mee heeft. Heeft met spoed medische hulp nodig? Gebruik dan nooit e-mail, maar belt u dan met 112.
  • Kan ik een afspraak annuleren via mijnAmphia?
    Ja, u kunt een afspraak tot 48 uur van tevoren annuleren. U heeft de mogelijkheid een reden op te schrijven waarom de afspraak geannuleerd wordt. Dit is niet verplicht, maar wordt wel op prijs gesteld.
     
    De annulering wordt als e-mailbericht naar de polikliniek gestuurd. Men neemt contact met u op, als de afspraak beter niet afgezegd kan worden. Daarnaast komt het verzoek tot de afspraak terug op de werklijst te staan zodat u, indien nodig, ook via die weg weer een afspraak kunt krijgen.
  • Wat kan ik vinden onder dossiergegevens?
    Hier vindt u een overzicht van vastgestelde gezondheidsklachten, uw allergieën, medicatie, medische voorgeschiedenis en de familieanamnese. U leest hier ook brieven die Amphia heeft gestuurd.
  • Welke brieven kan ik inzien?
    Brieven die door uw zorgverlener verstuurd worden naar huisartsen en specialisten over de patiënt zijn direct online inzichtelijk.
  • Hoever in het verleden kan ik mijn gegevens terugzien in mijnAmphia?
    Brieven en onderzoeksuitslagen kunt u tot 15 jaar in het verleden terugzien. Voor brieven geldt een maximum aantal van 100. Afspraken en opnames kunt u tot juni 2011 terugzien.
  • Als ik ben opgenomen, kan ik dan alles zien in mijnAmphia?
    U kunt inloggen op mijnAmphia tijdens uw opname. Gegevens die de zorgverleners noteren tijdens de opname kunnen niet meegelezen worden.
  • Wanneer komt een uitslag online?
    Laboratoriumresultaten en uitslagen van de patholoog-anatoom komen 9 dagen nadat de uitslag definitief is online. Verslagen van beeldvormende-onderzoeken zijn na 21 dagen na te lezen op mijnAmphia. De beelden worden niet in mijnAmphia getoond.
  • In welke talen is mijnAmphia beschikbaar?
    MijnAmphia is beschikbaar in het Nederlands. Ook alle correspondentie met uw zorgverleners is in het Nederlands.
  • Kan ik mijnAmphia ook weer opheffen?
    U kunt altijd uw account voor mijnAmphia opheffen. Stuur hiervoor een mail naar mijn@amphia.nl.
    Na opheffen kunt u niet meer inloggen. Uw berichten blijven gewoon bewaard in het Elektronisch Patiënten Dossier.

Overige vragen

Staat uw vraag er niet tussen? Stuur dan een mail met uw vraag naar: mijn@amphia.nl.

Veelgestelde vragen machtigingen

  • Mijn kind is 12 geworden. Waarom kan ik niet meer inloggen in mijnAmphia?
    Volgens strikte uitleg van de wet mag een minderjarige vanaf 12 jaar de patiëntenrechten zelfstandig uitoefenen. Dit betekent onder andere dat een arts beroepsgeheim heeft. Uitzondering is de informatieplicht aan de ouder of voogd bij een medische beslissing of behandeling.
  • Ik ben geen mentor of curator, maar wil wel graag toegang tot het portaal van mijn moeder/vader/broer/zus. Kan dat?
    Nee, dat is niet mogelijk.
  • Kan ik toegang krijgen tot het dossier van de persoon waar ik wettelijk vertegenwoordiger van ben?
    Een wilsonbekwame patiënt kan een (wettelijk) vertegenwoordiger hebben. Amphia geeft geen machtigingen voor inzage in mijnAmphia voor curatoren en mentoren. Als de (wettelijk) vertegenwoordiger inzage wil in het medisch dossier, kan deze opgevraagd worden via de afdeling Inzagerecht van Amphia. De (wettelijk) vertegenwoordiger moet dan aantonen dat hij/zij (wettelijk) vertegenwoordiger is. Vervolgens stuurt de afdeling Inzagerecht per post of per e-mail een afschrift van het dossier toe. 
  • Mag ik inloggen met de toegangscodes van iemand anders?
    Nee, het is niet toegestaan om met de toegangscode van iemand anders in te loggen. Gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk.

Deze website maakt gebruik van cookies.

Amphia gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies in onze disclaimer.