Oh nee, IE...

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Welkom bij Amphia
Patiënteninformatie

Zoeken

Uw bezoek aan Amphia en COVID-19. Lees hier meer over de aangepaste zorg en maatregelen.
Checklist met vertrouwen naar huis
Aanmaakdatum: | Geüpdatet op

Checklist met vertrouwen naar huis

Checklist met vertrouwen naar huis na uw ziekenhuisopname

U bent opgenomen geweest in Amphia of u wordt binnenkort opgenomen. Op een gegeven moment is uw behandeling in ons ziekenhuis achter de rug en kunt u weer naar huis. Vóór u naar huis gaat is het van belang dat een aantal zaken met u is besproken. Deze checklist bevat de meest voorkomende vragen die patiënten hebben wanneer ze weer naar huis gaan. U kunt deze gebruiken bij uw ontslaggesprek of bij andere gesprekken die u met een verpleegkundige of arts heeft over de periode na uw opname. Als uw verpleegkundige of arts zaken rondom het ontslag met u wil bespreken, kunt u overwegen om een vertrouwd persoon bij het gesprek aanwezig te laten zijn.

Dagelijkse activiteiten
Weet u wat u thuis al wel zelf kunt doen en wat u (voorlopig) wordt afgeraden om te doen? U kunt hierbij denken aan baden of douchen, huishoudelijke activiteiten, autorijden en dergelijke.

Nazorg:

  • Is het voor u duidelijk of u nog extra zorg en hulp nodig heeft als u weer thuis bent?
  • Zo ja, is het duidelijk waar u (tijdelijk) zorg en hulp bij nodig zult hebben?
  • Welke zorg en hulp kunnen uw naasten u thuis geven?
  • Wie zou u ook nog kunnen inschakelen? Bijvoorbeeld buren, thuiszorg, vrijwillige thuiszorg.
  • Weet u waar u terecht kunt voor hulp en informatie?

Hulpmiddelen:

  • Heeft u informatie gekregen over hulpmiddelen die u thuis nodig heeft?
  • Heeft u duidelijke instructies gekregen over het gebruik van deze hulpmiddelen?
  • Zijn hulpmiddelen en/of aanpassingen die u na uw ontslag direct nodig heeft geregeld?
  • Weet u welk wondmateriaal u thuis nodig heeft en heeft u hier een recept voor gekregen?

Complicaties en medische vragen:

  • Weet u in welke situaties het raadzaam is om (snel) contact op te nemen met het ziekenhuis? Bij twijfel kunt u altijd contact opnemen met het ziekenhuis.
  • Wie kunt u hiervoor bereiken, tijdens kantooruren en daarbuiten?
  • Is het duidelijk met welke vragen u terecht kunt bij het ziekenhuis (de afdeling, uw behandelend specialist of de Spoedeisende Hulp) en voor welke vragen bij de huisarts?

Gevolgen voor uw dagelijks leven:

  • Weet u wat de gevolgen van de ziekte en de opname kunnen zijn?
  • Is het voor u en uw naasten duidelijk welke ongemakken u kunt tegenkomen in uw dagelijks leven?
  • Is het voor u duidelijk wat u zelf kunt doen om uw klachten te verminderen en herstel te bevorderen?

Medicatie:

  • Heeft u door de specialist voldoende uitleg gekregen over gebruik van medicijnen?
  • Indien u meerdere medicijnen moet gebruiken, heeft u dan voldoende informatie gekregen over het combineren van deze medicijnen?
  • Weet u welke bijwerkingen kunnen optreden?
  • Heeft u recepten nodig voor uw thuissituatie?
  • Heeft u medicijnen nodig voor uw eerste dag thuis? De apotheek heeft niet altijd medicijnen op voorraad.

Vervolgafspraken:

  • Zijn er vervolgafspraken met de specialist gemaakt?
  • Heeft u informatie over de bereikbaarheid van de afdeling, telefonisch of per e-mail?
  • Zijn er vervolgafspraken met andere zorgverleners in het ziekenhuis?
  • Zijn deze telefonisch of per e-mail bereikbaar?

Andere specialisten:

  • Zijn andere specialisten waar u onder behandeling bent (ook die in andere ziekenhuizen) geïnformeerd over uw opname en medicatie?

Steun:

  • Heeft u of hebben uw naasten behoefte aan steun van anderen na uw ontslag?
  • Weet u waar u die steun kunt zoeken?
  • Heeft u informatie gekregen over patiëntenverenigingen? U kunt deze informatie krijgen bij het patiëntenservicebureau.

Meer informatie
Amphia streeft naar patiëntvriendelijke, uitstekend georganiseerde en kwalitatief hoogwaardige patiëntenzorg. Goede voorlichting en communicatie met de patiënt vinden wij hierbij erg belangrijk. Op onze website leest u meer over onze zorg. 

Heeft u nog vragen, suggesties of wilt u contact met Amphia? 

Ga naar Contact