Oh nee, IE...

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Welkom bij Amphia
Patiënteninformatie

Zoeken

Uw bezoek aan Amphia en COVID-19. Lees hier meer over de aangepaste zorg en maatregelen.
CPAP therapie
Aanmaakdatum: | Geüpdatet op

CPAP therapie

CPAP therapie
U ontvangt deze folder omdat bij u een slaap gerelateerde ademhalingsstoornis (slaapapneusyndroom) vastgesteld is. U krijgt een behandeling met een continue positieve druktherapie tijdens de slaap (CPAP). In deze folder leest u hoe de behandeling verloopt en over de rol van uw behandelend arts, de OSAS-verpleegkundige en de leverancier van de apparatuur.

Behandelend specialist
Uw behandelend specialist heeft u CPAP therapie voorgeschreven. Na de start van de behandeling gaat u een aantal keer naar de arts voor een controle. Zo kunt u eventuele problemen ondervangen en antwoord krijgen op uw vragen.

OSAS-verpleegkundige
In het Slaapcentrum van het Amphia ziekenhuis maakt u kennis met een team van OSAS-verpleegkundigen. Als u voor het eerst bij de OSAS-verpleegkundige komt, krijgt u een intakegesprek met informatie over OSAS, de afdeling en het OSAS-team. Tevens wordt er een afspraak ingepland om instructie te krijgen over de werking van de apparatuur en het masker. Deze afspraak krijgt u binnen een week en vindt plaats met maximaal 3 personen in het Slaapcentrum. Ook heeft u vervolgafspraken bij de OSAS-verpleegkundige en na tien weken bij de behandelend specialist.

Proefperiode
U start eerst een proefperiode van ongeveer 10 weken waarin gekeken wordt of u kunt wennen aan de CPAP-therapie en de intentie heeft om door te gaan met de therapie. Aan het einde van de periode beoordelen uw zorgverleners samen met u of de behandeling resultaat heeft. Tijdens uw bezoek wordt bij een positief resultaat de plaatsing van de apparatuur definitief gemaakt. De leverancier krijgt een melding van de resultaten. De financiering van uw behandeling wordt door uw zorgverzekeraar verzorgd.

Om te beoordelen of de therapie effectief is, leest de OSAS-verpleegkundige het apparaat uit. Dit houdt in dat hij of zij de gegevens die het CPAP-apparaat verzamelt op een SD-kaartje, op de computer uitleest. Op deze manier is te zien:

  • hoeveel uur u met het masker op in bed ligt;
  • of de apneus in aantal afgenomen zijn;
  • of het masker juist is afgesteld en niet teveel lekt.

Het is meestal niet nodig om ter evaluatie weer een slaaponderzoek te doen. De gegevens op het SD-kaartje van het CPAP-apparaat en/of via telemonitoring geven doorgaans voldoende informatie. Het is belangrijk dat u bij ieder bezoek uw CPAP-apparaat en uw masker meeneemt, zodat eventuele problemen/vragen betreffende apparatuur en masker opgelost kunnen worden.

Vervolgbehandeling
Zodra de proefperiode succesvol afgesloten is, plannen uw behandelend specialist en de OSAS-verpleegkundige het vervolgtraject met u in. Afhankelijk van de resultaten en van uw gezondheidstoestand, krijgt u een afspraak met de behandelend arts en de OSAS-verpleegkundige voor een half jaar tot een jaar na de start van de behandeling. Als alles stabiel blijft, gaat u naar de leverancier voor de jaarlijkse controles.

CPAP-therapie

Leveranciers

Leveranciers van CPAP-apparatuur spelen een belangrijke rol bij de behandeling van OSAS. De leverancier levert het CPAP-apparaat en meet het masker bij u aan. Deze afspraak vindt plaats in het slaapcentrum. Tevens levert de leverancier alle benodigde materialen (maskers, filters, slang en vervangende apparatuur) en lost technische mankementen van uw CPAP-apparatuur op. Het is mogelijk dat de leverancier als alles goed ingesteld is en naar wens verloopt op termijn uw jaarcontroles overneemt. Tijdens deze controle wordt het apparaat uitgelezen en wordt het masker gecontroleerd en eventueel vervangen. Tevens wordt de urenstand van het apparaat afgelezen. Bij gezondheidsproblemen bij de CPAP-therapie, verwijst de leverancier u door naar het Slaapcentrum. De leverancier beschikt op vaste dagen over een ruimte in het Slaapcentrum om de jaarcontroles uit te voeren. Indien nodig komt de leverancier bij u aan huis.

Veelgestelde vragen

  • Hoe vaak moet ik het apparaat gebruiken?
    Elke nacht, zonder uitzondering. Anders heeft u geen gezonde nachtrust en merkt u dat u minder fit bent.
  • Ik word binnenkort opgenomen in het ziekenhuis, wat moet ik met mijn apparaat doen?
    U neemt altijd uw apparaat mee naar het ziekenhuis zodat u uw behandeling met het CPAP-apparaat kunt voortzetten. Vertel het ziekenhuispersoneel dat u OSAS heeft. Indien u opgenomen wordt in Amphia en er problemen met het CPAP-apparaat of het gebruik hiervan optreden, bezoekt de OSAS-verpleegkundige u op de afdeling. Mocht u een operatie ondergaan dan dient u de anesthesioloog op de hoogte te stellen van uw OSAS en het gebruik van uw CPAP-apparatuur.
  • Kan OSAS gevolgen hebben voor mijn werk?
    Door slaperigheid overdag kunnen sommige OSAS-patiënten zich minder goed concentreren, minder goed de aandacht verdelen, minder goed nieuwe taken aanleren of eentonig werk uitvoeren. Ook is bekend dat OSAS-patiënten zich minder goed en minder lang kunnen inspannen. Deze beperkingen kunnen leiden tot functioneringsproblemen op het werk. Laat u zo nodig doorverwijzen naar een bedrijfsarts, die u verder kan begeleiden in het arbeidsproces.
  • Heeft OSAS gevolgen voor mijn rijbewijs?
    Zie de folder OSAS en rijgeschiktheid.
  • Wat moet ik regelen als ik op reis ga met mijn CPAP-apparaat? 
    Informeer bij uw luchtvaart- en verzekeringsmaatschappij wat de voorwaarden met betrekking tot uw CPAP-apparaat zijn. Daarnaast ontvangt u bij de start van de therapie een getekend patiënten paspoort voor gebruikers van CPAP-apparatuur. Check van tevoren de stroomvoorziening ter plaatse en neem voor de zekerheid een extra verlengsnoer en een Europese stekker mee.
  • Moet ik het CPAP-apparaat met masker gebruiken bij griep en verkoudheid?
    Bij klachten van hoesten, niezen en/of een verstopte neus is het vaak niet mogelijk om het masker op te houden. In dat geval is het verstandig om het CPAP-apparaat en het masker tijdelijk niet te gebruiken tot uw klachten zijn afgenomen. U kunt ook proberen of het gebruik van neusspray de klachten doet afnemen zodat u toch het masker op kunt houden.
Probleem Oorzaak Oplossing
Droge neusslijmvliezen Gebruik van CPAP Bevochtiger aanzetten of hoger instellen
Verminderde neusdoorgankelijkheid Gebruik van CPAP Neusspray of zoutoplossing gebruiken
Oogirritatie,droge ogen Teveel maskerlekkage Maskeruitlaat blaast in ogen
  • Masker opnieuw afstellen
  • Afspraak met OSASverpleegkundige maken om een ander masker aan te laten meten
Drukplekken/ rode plekken in gelaat en/of op neusbrug Niet goed afgesteld of niet goed gereinigd masker Niet de juiste maat Mogelijke huidreactie op materiaal
  • Masker opnieuw afstellen
  • Reinigingssinstructies opvolgen
  • Insmeren met een vette crème( vaseline) na gebruik CPAP
  • Contact opnemen met OSAS-verpleegkundige
Droge mond en keelholte Open mond ademhaling Niet goed werkende bevochtiger
  • Contact opnemen met OSASverpleegkundige
  • Bevochtiger gebruiken of bevochtigingsstand ophogen
Last van buikpijn, boeren n winderigheid na gebruik van CPAP Inslikken van lucht bij een te hoog afgestelde druk Contact opnemen met de OSAS-verpleegkundige
Water in masker en slang bij gebruik CPAP Condensvorming masker en slang door te grote temperatuurverschillen tussen masker, slang en omgeving
  • Bevochtigingsstand verlagen
  • Kamertemperatuur verhogen
  • Slapen in een constante omgevingstemperatuur( ramen gesloten houden)
  • Isoleren van de slang d.m.v. het gebruik van een hoes
  • Slang onder deken of dekbed stoppen
  • Aanschaf verwarmde slang( eigen kosten)
Inademingslucht te warm Oud of vuil CPAP filter Filter vervangen of spoelen( zie voorschrift leverancier).
Geen luchtstroom (CPAP werkt niet) CPAP apparaat staat niet aan CPAP apparaat is defect
  • Controleer of stekker in stopcontact zit en of alle draden goed zijn aangesloten op het apparaat en stekkerblok
  • Contact opnemen met leverancier

Vragen?
Wij helpen u graag. Voor het maken of verzetten van een afspraak:

  • Polikliniek Slaapcentrum - route 175 Bereikbaar op maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur.
    T: (076) 595 50 53
  • OSAS-verpleegkundigen bereikbaar voor specifieke vragen met betrekking tot de therapie. Telefonisch spreekuur op maandag tot en met vrijdag tussen 10.45 en 12.15 uur.
    T: (076) 595 34 45

Buiten deze tijden kunt u zo nodig de voicemail inspreken waarna u op een later tijdstip teruggebeld wordt.

http://www.amphia.nl