Oh nee, IE...

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Welkom bij Amphia
Patiënteninformatie

Zoeken

Vliegende start voor het meekijkconsult
Aanmaakdatum:

Vliegende start voor het meekijkconsult

Het meekijkconsult, waarbij huisartsen digitaal advies vragen aan medisch specialisten, wordt steeds populairder. “Je hebt de vraag zo gesteld.”

Sinds maart 2021 kunnen huisartsen makkelijk online advies vragen aan een van de medisch specialisten in huis. Huisarts Rolieke Cents (van huisartsen Zorroo, Zorggroep Regio Oosterhout en Omstreken) ziet dit meekijkconsult vooral als een goed middel om patiënten uit de tweede lijn te houden. “Normaal bel ik een dienstdoende arts. Deze wordt gestoord op de poli en heeft de gegevens van mijn patiënt niet bij de hand. Ik krijg snel mondeling advies, zonder schriftelijke terugkoppeling.”

Voor een acute vraag, waarop ze alleen even ‘ja’ of ‘nee’ wil horen, werkt dat prima, stelt ze. Maar als het iets complexer wordt en het geen acute situatie betreft, is het aanvragen van een meekijkconsult ideaal. “Ik kan de vraag goed formuleren en meteen allerlei documenten meesturen, zoals lab-uitslagen of een thoraxfoto. De specialist heeft zo rustig de tijd om ernaar te kijken met alle relevante informatie bij de hand.”

Laagdrempelig advies
Het verzoek komt rechtstreeks of via een medewerker van de polikliniek bij de juiste specialist terecht en elke vraag wordt binnen twee dagen beantwoord. Chirurg Paul Gobardhan vindt het een prettige manier van werken. “We willen laagdrempelig beschikbaar zijn voor huisartsen, maar dat lukt niet altijd. Nu kun je er rustig voor gaan zitten en antwoorden wanneer het jou uitkomt.” Dat de vraag en het antwoord wordt vastgelegd in het medisch dossier van de patiënt vindt hij het grootste voordeel. “Als ik een patiënt op mijn spreekuur krijg die via de huisarts al een advies van een andere specialist kreeg, zie ik in een oogopslag wat er is besproken.” Zo krijg je continuïteit in de behandeling, stelt hij. “En er ontstaat minder snel verwarring.”

Internist Sjoerd van Thiel is ook enthousiast. Op zijn afdeling komen dagelijks vier of vijf verzoeken binnen. “Je wordt op deze manier niet gestoord in de spreekkamer en je advies wordt ook beter omdat je meer informatie hebt. Ik kan even goed de labresultaten doornemen en zie soms dingen waar eerder overheen is gekeken.”

Via bestaande systemen
Rolieke Cents gebruikt het systeem al veel. Ze vindt het prettig dat het via ZorgDomein loopt, het online programma dat gebruikt wordt voor verwijzingen. Ze hoeft niet in te loggen op een apart systeem, en de werkwijze is helder. “Je hebt de vraag zo gesteld.” Gobardhan: “Bij Amphia komen de vragen vervolgens binnen in het elektronisch patiëntendossier. Je antwoord wordt geregistreerd. Mocht er toch een verwijzing komen, dan heb je alle medische gegevens en je eerdere advies meteen bij de hand.”

Cents merkt nu al dat ze minder hoeft door te verwijzen. Nog een voordeel: zodra ze een antwoord binnen heeft, kan ze dit rustig delen met de patiënt. “Er zijn altijd mensen die erg graag willen worden doorverwezen. Als je het advies van de specialist zwart op wit hebt, kan dat helpen om ze te overtuigen dat het echt niet hoeft.” 

Snelle stijging
Het aantal meekijkconsulten stijgt snel. In het 2021 werden er in totaal 370 consulten aangevraagd. In maart van dit jaar alleen al, stond de teller al op 247. De pilot begon met Kindergeneeskunde, MDL en 4 huisartspraktijken, niet veel later werd dit uitgebreid naar alle huisartsen van Zorroo. Inmiddels is het aantal specialismen ook verder uitgebreid en sloten de huisartsen van de zorggroepen HZG Breda en Het Huisartsenteam zich aan. Uit een eerste evaluatie blijkt nu al dat huisartsen zonder meekijkconsult 28 procent meer patiënten zouden hebben doorverwezen.

Voor de toekomst zien de artsen nog meer mogelijkheden. Zoals een digitaal spreekuur waarbij specialist, huisarts en patiënt aanschuiven. Gobardhan: “Het doel is om patiënten zo lang mogelijk in de eerste lijn te houden zodat we meer tijd en ruimte krijgen voor patiënten die echt naar het ziekenhuis moeten komen.“

Label