Oh nee, IE...

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Welkom bij Amphia
Patiënteninformatie

Zoeken

Uw bezoek aan Amphia en COVID-19. Lees hier meer over de aangepaste zorg en maatregelen.
Risico op ondervoeding
Aanmaakdatum: | Geüpdatet op

Risico op ondervoeding

Denk niet te licht over uw gewicht!

Bij het bezoek aan de polikliniek van de Geriatrie is gebleken dat u risico heeft om ondervoed te raken. In deze folder vindt u hierover informatie en wat u eraan kunt doen. Er is sprake van ondervoeding als er een tekort is aan energie, eiwit en andere voedingsstoffen. Dit leidt tot gewichtsverlies en uw reserves worden gebruikt. U voelt zich minder fit, bent sneller moe en heeft daardoor minder zin om te eten en te bewegen. Bij u is gebleken dat er nog geen sprake is van ondervoeding, maar u wel risico heeft om ondervoed te raken. Daarom is het belangrijk om nu al goed op uw voeding en het gewichtsverloop te letten.

Gewichtsverloop
Uw gewichtsverloop kunt u eenvoudig bij houden door één keer per week (op dezelfde) weegschaal te gaan staan. Zo kunt u veranderingen in uw gewicht volgen. Als u meer dan 3 kg in een maand of meer dan 6 kg in een half jaar tijd onbedoeld afvalt, is het advies om contact op te nemen met uw huisarts.

Wat is goede voeding?
Goede voeding bestaat uit verschillende producten. De tabel in deze folder geeft de aanbevolen hoeveelheden aan per leeftijdsgroep. Deze hoeveelheden gelden als basisvoeding. Als u deze basisvoeding dagelijks gebruikt, wordt voorzien in alle voedingsstoffen zoals eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen. De kleinste hoeveelheid is voor vrouwen en de grootste voor mannen. Als er één getal wordt genoemd, is deze voor mannen en vrouwen. De aangegeven hoeveelheid is de minimale hoeveelheid, dus als u iets extra eet is dat juist goed om verder afvallen te voorkomen of om juist weer wat aan te komen.

Gemiddeld aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen per dag

  51-70 jaar 71 jaar en ouder
Groente 200 gram - 4 opscheplepels 150 gram - 3 opscheplepels
Fruit 200 gram - 2 stuks 200 gram - 2 stuks
Brood 5-6 sneetjes 4-5 sneetjes
Peulvruchten 150-200 gram - 3-4 aardappelen/ opscheplepels 100-200 gram - 2-4 aardappelen/ opscheplepels
Melk(producten) 500 ml 650 ml
Kaas 1 1/2 plak of 30 gram 1 1/2 plak of 30 gram
Vlees(waren), vis, kip, eieren en vlees vervangers 100-125 gram 100-125 gram
Halvarine* 25-30 gram - 5 gram per sneetje 20-25 gram - 5 gram per sneetje
Bak- en braad producten, olie 15 gram - 1 eetlepel 15 gram - 1 eetlepel
Dranken 1 1/2 - 2 liter 1 1/2 - 2 liter

* gebruik bij voorkeur margarine of dieetmargarine.

Meer lezen over geriatrie in Amphia?

Ga naar afdeling Geriatrie