Oh nee, IE...

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Welkom bij Amphia
Patiënteninformatie

Zoeken

Poliklinische orthopedische operatie
Aanmaakdatum: | Geüpdatet op

Poliklinische orthopedische operatie

Inleiding
U heeft een afspraak gemaakt op de poliklinische operatiekamers Orthopedie van Amphia Oosterhout. In deze brochure kunt u lezen wat u tijdens uw bezoek aan de poliklinische operatiekamer kunt verwachten. Het is belangrijk dat u deze brochure leest en meeneemt naar het ziekenhuis.

Wat kunt u verwachten?
Het gaat om een ingreep/operatie waarvoor u korte tijd in het ziekenhuis bent. Na de behandeling kunt u vrijwel direct naar huis. Door de plaatselijke verdoving kunt u zich na afloop wat duizelig voelen. U mag na de behandeling niet deelnemen aan het verkeer. Niet alleen vanwege de duizeligheid, maar ook om verzekeringstechnische redenen. Zorg er daarom voor dat iemand u naar huis kan brengen. Uw begeleider kan op u wachten in de ontvangstruimte naast de operatiekamer.

Welke locatie van Amphia?
Uw behandeling/ingreep vindt plaats op de poliklinische operatiekamer bij Amphia Oosterhout.

Hoe kunt u zich voorbereiden?

  • Gebruikt u bloedverdunners? Als u bloedverdunners (antistollingsmedicatie) gebruikt, meld dit dan aan uw behandelend arts. Hij / zij bespreekt met u of en wanneer u moet stoppen met deze medicijnen.
  • U mag gewoon eten en drinken voordat u naar het ziekenhuis komt. U hoeft niet nuchter te zijn.
  • Tijdens de ingreep mag u geen sieraden dragen. U kunt ringen, kettingen, armbanden en horloges het beste thuis laten.
  • Bij hand– en polsoperaties is het nodig dat de nagels kort, schoon en zonder lak-/kunstnagels zijn.
  • Wij vragen u geen bodylotion, crème of make-up te gebruiken op de plaats waar de ingreep uitgevoerd zal worden.
  • Het valt aan te raden donkere kleding te dragen welke vies mag worden aangezien de mogelijkheid bestaat dat er wat bloed of desinfectiemiddel op de kleding komt.
  • Geld en waardepapieren kunt u beter thuislaten.

Waar kan ik mij melden voor de ingreep?
U kunt zich melden bij de receptie in de centrale hal. Daar wordt u doorverwezen naar de wachtkamer van de behandelkamer.

Probeer minimaal 10 minuten voor de afgesproken tijd aanwezig te zijn.

Wachttijd
De medewerkers proberen de wachttijden zoveel mogelijk te beperken. Helaas zijn wachttijden niet altijd te voorkomen. Lopen andere behandelingen uit dan zal de assistente u vertellen hoe lang de wachttijd ongeveer is.

De ingreep
U wordt door een verpleegkundige naar een operatiekamer gebracht. In de kleedruimte kunt u uw jas en eventueel andere kleding uittrekken. Ook andere spullen kunt u hier veilig achterlaten. Daarna wordt aan u gevraagd plaats te nemen op een behandeltafel. De behandelaar plaatst een felle lamp boven het lichaamsdeel waar de ingreep plaatsvindt.

De orthopedisch chirurg of arts-assistent verdooft het operatiegebied, maakt de plaats goed schoon en bedekt deze met een groene doek. De prikken van de verdoving zijn te vergelijken met een verdoving zoals de tandarts deze geeft. Dit zal even pijnlijk zijn. Daarna voelt u echter geen pijn meer. U merkt wel dat u behandeld wordt. Soms is bloedleegte nodig. Dat wil zeggen dat de operatie plaatsvindt in een bloedloos gebied. Het bloed wordt uit het operatiegebied weggemasseerd en met een opgepompte bloeddrukband het gebied 'bloedleeg' gehouden. Zo'n bloedleegte band geeft een strak gevoel om de arm of het been. Aan het eind van de ingreep wordt de band weer verwijderd, zodat het bloed weer kan doorstromen.

Hoe lang duurt de ingreep?
Dit varieert van 15 tot 20 minuten afhankelijk van de ingreep.

Na de ingreep

  • Na de ingreep hoort u wat u thuis wel en niet mag doen.
  • U mag na de ingreep niet aan het verkeer deelnemen. Zorg ervoor dat iemand u naar huis kan begeleiden.
  • Bij een ingreep aan de hand gaat u met een mitella naar huis.
  • U kunt gewoon douchen, de pleister kan blijven zitten.
  • Als de wond na 48 uur droog is, mag de pleister afblijven.
  • Als de wond gaat bloeden, kunt u het beste met een schone doek 10 minuten op de wond drukken.
  • Na de poliklinische ingreep hoort u wat de eventuele vervolgafspraken zijn. Tijdens de controleafspraak verneemt u, indien van toepassing, ook de uitslag van het weefselonderzoek.
  • In het algemeen duurt het minimaal 3 maanden voordat u resultaat bemerkt.

Last van pijn?
Bij een ingreep aan de elleboog is de verdoving ongeveer een tot twee uur na de ingreep uitgewerkt. Na een ingreep aan de hand/pols duurt het ongeveer vier tot zes uur tot de verdoving is uitgewerkt. Het is mogelijk dat u last krijgt van napijn. Als u hier veel last van heeft, kunt u een pijnstiller innemen. Het beste kunt u 2 tabletten Paracetamol nemen. Het is raadzaam om deze pijnstillers voor de ingreep alvast in huis te hebben. Neem geen Aspirine. Aspirine werkt bloedverdunnend en kan een nabloeding veroorzaken.

Afspraak afzeggen?
Heeft u een afspraak gemaakt en bent u onverhoopt verhinderd, laat dat dan zo snel mogelijk weten. Tussen 13.30 en 15.30 uur kunt u bellen met de afdeling Opname op telefoonnummer (076) 595 30 84. U kunt meteen een nieuwe afspraak maken.

Heeft u vragen? Op de dag van de ingreep kunt u uw vragen stellen aan de orthopeed, arts-assistent of aan een verpleegkundige. Zijn er voorafgaande aan de ingreep of nadien nog vragen of problemen, dan kunt u contact opnemen met de polikliniek Orthopedie of uw huisarts.Telefoon polikliniek Orthopedie: (076) 595 30 80

Goed om te weten:

MRSA bacterie
Als u de afgelopen twee maanden in een buitenlands ziekenhuis bent geweest óf als u beroepsmatig contact heeft met levende varkens of kalveren of woonachtig bent op een varkens/vleeskalverenhouderij, is het belangrijk dat u dit vertelt vóór uw bezoek aan de polikliniek. U kunt dan namelijk een bepaalde bacterie, MRSA geheten, bij u dragen. U ondervindt daar meestal zelf geen hinder van, maar deze bacterie kan gevaarlijk zijn voor andere patiënten. Is bovenstaande situatie voor u van toepassing, neem dan telefonisch contact op met de polikliniek.

Routebeschrijving en parkeren
Bezoekers kunnen gebruikmaken van het parkeerterrein bij het ziekenhuis. De kosten zijn afhankelijk van de parkeertijd. Als u slecht ter been bent, kunt u voor de ingang in- en uitstappen. Er zijn ook parkeerplaatsen voor vergunninghouders (invalidenparkeerplaatsen). Kijk op www.amphia.nl/parkeren U vindt daar ook een routebeschrijving.

Rechten en plichten
Iedere patiënt heeft rechten die wettelijk geregeld zijn in de Wet Geneeskundige Behandelings Overeenkomst (WGBO). Zo heeft u recht op duidelijke informatie over uw ziekte, de diagnose en de behandelingsmogelijkheden.

Ook moet u weten wat de gevolgen van een behandeling kunnen zijn en welke risico's eraan verbonden zijn. Op basis van deze informatie kunt u zelf beslissen of u de behandeling wel of niet wilt ondergaan. Pas als u toestemming heeft gegeven, mag de arts de behandeling uitvoeren. Een uitzondering hierop zijn acute situaties waarin geen tijd of mogelijkheid is om de patiënt om toestemming te vragen.

Ook heeft u recht op inzage, afschrift, correctie en verwijdering van uw medische gegevens. Houdt rekening met een verwerkingstijd van vier weken.

Naast rechten heeft u als patiënt ook plichten. U moet meewerken aan de overeengekomen geneeskundige behandeling, door redelijke adviezen van de hulpverlener op te volgen en hem/haar duidelijk en volledig te informeren. U moet een goede gang van zaken in het ziekenhuis bevorderen door uw behandelafspraken na te komen of tijdig te annuleren wanneer u verhinderd bent. U moet respect en begrip tonen voor medepatiënten en medewerkers.

Klachten en suggesties
Als u ontevreden bent over de gang van zaken in het ziekenhuis kunt u een klacht of suggestie uiten. Een klacht of probleem kunt u het beste rechtstreeks bespreken met degene die de oorzaak is van uw onvrede. Komt u er samen niet uit dan kunt u mondeling of schriftelijk uw klacht uiten bij de klachtenbemiddelaar. Lees hiervoor onze folder Rechten en plichten.

Tot slot Het is goed u te realiseren dat voor u persoonlijk de situatie anders kan zijn dan beschreven. Bent u van mening dat bepaalde informatie ontbreekt of onduidelijk is, dan vernemen wij dat graag van u. 

Meer lezen over orthopedie bij Amphia?

Ga naar afdeling Orthopedie

Label