Oh nee, IE...

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Welkom bij Amphia
Patiënteninformatie

Zoeken

Al 5.000 meekijkconsulten aangevraagd
Aanmaakdatum:

Al 5.000 meekijkconsulten aangevraagd

Sinds 2021 is het voor huisartsen mogelijk om online advies te vragen aan een medisch specialist van Amphia. Twee jaar later zijn er al bijna 5.000 meekijkconsulten geweest. Huisartsen kunnen bij 14 specialismen binnen Amphia een meekijkconsult aanvragen. Door de meekijkconsulten worden er minder patiënten doorverwezen naar Amphia.

Via een meekijkconsult komt een vraag van een huisarts rechtstreeks of via een medewerker van de polikliniek bij de juiste specialist terecht. De vraag wordt binnen twee dagen beantwoord.

Prettige manier van samenwerken
Huisarts Joyce Nouwens (van huisartsenpraktijk Jongsma en Nouwens) is blij met het meekijkconsult. “Gemiddeld vragen wij als huisartsenpraktijk ongeveer 20 keer per week een meekijkconsult aan. Ik vind het meekijkconsult erg prettig. Soms heb je een vraag die je graag wilt stellen aan een arts. Voorheen moest ik de arts dan bellen en kon het zo maar zijn dat ik stoorde tijdens een spreekuur. Nu kunnen we de vraag via het meekijkconsult stellen. Meestal heb ik al binnen 24 uur een reactie, soms zelfs nog op dezelfde dag. Ook voor onze arts in opleiding is een meekijkconsult fijn. Het is een laagdrempelige manier om contact te leggen en advies te krijgen.” De patiënten van de huisarts zijn ook te spreken over het meekijkconsult. “Door het advies van een arts zie je dat een patiënt gerustgesteld is, het geeft hen een soort back-up”, vertelt Joyce.

Ook internist-nefroloog Ronald van Etten vindt het meekijkconsult een prettige manier van werken. “Het is een makkelijke en laagdrempelige manier om advies te geven. We kunnen op een rustig moment een antwoord geven en hier ook echt de tijd voor nemen. Je hebt ook meteen de gegevens bij de hand in het elektronisch patiëntdossier waardoor je een nog beter advies kunt geven. Ook merk ik dat huisartsen zich wel eens bezwaard voelden als ze mij stoorden tijdens een spreekuur. Dat hoeft nu niet meer. Voor beide partijen is het een fijne vorm van consultatie.” 

Zinvolle toevoeging 
Daar sluit neuroloog Lotte Vlam zich bij aan: “Het is fijn dat huisartsen hun vraag via het meekijkconsult kunnen stellen en dat wij die vraag op een voor ons geschikt moment rustig kunnen beantwoorden. Als er iets voor ons niet duidelijk is, of als we meer informatie nodig hebben dan nemen we zelf contact op met de huisarts. Doordat wij op afstand advies kunnen geven, hoeven sommige patiënten niet meer naar ons worden doorverwezen. Voor patiënten is het hierdoor ook minder belastend. Zij komen immers niet op een wachtlijst te staan en voor ons helpt dat in de oplopende druk in de zorg. Het meekijkconsult is voor ons dan ook een zinvolle toevoeging aan de zorg en mag wat ons betreft nog vaker worden ingezet.”

Label