
In Amphia leren we graag van elkaar. Bijvoorbeeld tijdens de organisatiebrede Lunch & Learn-sessies, die sinds begin 2023 plaatsvinden op elke derde dinsdag van de maand. Die bijeenkomsten konden al snel rekenen op veel belangstelling. We spraken met initiatiefnemers Brigitte Tecklenburg, Fleur Mutsaerts en Ilona van Es. ‘We willen met de Lunch & Learn vooral mensen verbinden en informatie met elkaar laten delen, zodat ze trots op Amphia zijn.’
Laagdrempelig en aantrekkelijk
Kennisuitwisseling is nauw verbonden met werken in de zorg: we kijken altijd samen hoe het beter kan. Ilona: ‘Het Medisch Specialistisch Bedrijf organiseerde elk halfjaar casuïstiekbesprekingen om van elkaar te leren. In samenwerking met hen hebben we gezocht naar andere manieren om meer mensen te bereiken door informatie laagdrempelig en op een aantrekkelijke manier met elkaar te delen.’
Informatie breder delen
‘Kennisuitwisseling tijdens de lunch was al langer gebruikelijk bij de afdeling Orthopedie. Dat idee hebben we verder uitgewerkt’, vertelt Fleur. ‘In Amphia gebeuren veel goede dingen, maar omdat we zo’n grote organisatie zijn, weet lang niet iedereen daarvan. We wilden informatie organisatiebreed kunnen delen, in combinatie met een lunch. Samen zijn we aan de slag gegaan. Wat moeten we hiervoor regelen? En welke onderwerpen en opzet zijn het meest geschikt, zodat iedereen na afloop geïnspireerd en trots is?’
Een vaste opzet op een vast moment
Brigitte: ‘We hebben een plan uitgewerkt en zijn toen gewoon begonnen. Gelukkig kregen we hier ruimte voor van onze leidinggevende. We hebben bewust gekozen voor een vaste opzet op een vast moment: een interactieve presentatie van maximaal 30 minuten op iedere derde dinsdag van de maand. Om de interactiviteit te stimuleren, hebben we ook een gespreksleider gezocht. De eerste sessies met onze collega Bart Vrijssen bevielen van beide kanten zo goed dat hij er sindsdien telkens bij is.’
Sprekers regelen
‘Als organisatoren zorgen wij voor gevarieerde thema’s en zoeken daar sprekers bij. Daarnaast melden medewerkers zich vaak ook zelf bij ons met ideeën’, vertelt Fleur. ‘Collega’s kunnen zelf een presentatie geven, maar we hebben ook al meerdere externe sprekers gehad. We hebben zelfs een keer een patiënt uitgenodigd, naar aanleiding van een klacht, om uit eigen ervaring te vertellen over de zorg voor transgenders en wat we daar als ziekenhuis nog in kunnen verbeteren. Daar was veel belangstelling voor. Inmiddels hebben we een draaiboek liggen als leidraad voor nieuwe Lunch & Learn-sessies.’
Enige verbeterpunt: een betere starttijd
‘Vanaf het begin hebben we de deelnemers naar hun verbeterpunten gevraagd’, vertelt Ilona. ‘Naar aanleiding daarvan hebben we de starttijd aangepast. Die stond eerst op 12.00 uur, maar dat bleek voor de meeste collega’s nét te vroeg. We zijn een groot ziekenhuis en het Kenniscentrum, waar de Lunch & Learn plaatsvindt, is niet voor iedereen om de hoek. Daarom hebben we er 12.15 uur van gemaakt.’
Een begrip in Amphia
Lunch & Learn is snel een begrip geworden in Amphia. Ilona: ‘Waar we tijdens de eerste bijeenkomst nog zo’n 50 deelnemers hadden, zijn dat er nu eerder 150 tot 200 en soms zelfs meer. Dat is ook afhankelijk van het onderwerp. Voor thema’s als laaggeletterdheid, agressie en designerdrugs bleek veel belangstelling te bestaan. Omdat mensen zich niet vooraf hoeven aan te melden, is het altijd weer een verrassing hoeveel collega’s erop afkomen. Daarom zijn we zo blij met de flexibiliteit van ons bedrijfsrestaurant, dat de lunch regelt. Zij springen waar nodig altijd bij om iedereen te voorzien van een lekker broodje of een traktatie die bij het thema past.’
Succesfactoren
Hoe is de Lunch & Learn zo succesvol geworden? Fleur: ‘Dat komt volgens ons vooral doordat het laagdrempelig is: je hoeft je niet vooraf aan te melden, het duurt maximaal een halfuur en – ook niet onbelangrijk – er is lekker en gratis eten. Wij zorgen er zelf ook actief voor dat de Lunch & Learn in zo veel mogelijk agenda’s belandt. Door het succes van eerdere sessies is er intussen ook veel mond-tot-mondreclame ontstaan.’
Inspelen op de actualiteit
Brigitte: ‘Als organisatoren worden we steeds beter gevonden met nieuwe thema’s. We zijn nu al aan het plannen voor eind 2025. Daarbij timmeren we onze planning bewust niet helemaal dicht, zodat we kunnen blijven inspelen op de actualiteit. Waar mogelijk sluiten we aan bij landelijke thema’s. Hoewel we aardig wat onderwerpen op ons lijstje hebben staan, zijn we niet van plan om de frequentie van de Lunch & Learn te verhogen. We gaan juist uit van de kracht van de eenvoud: het is elke derde dinsdag van de maand.’
Belangrijke thema’s komen vaker terug
Ilona: ‘Bepaalde thema’s die al aan bod zijn geweest, blijven in de belangstelling staan. Denk aan het omgaan met agressie in de zorg. Daar organiseren we dan graag opnieuw een sessie over, met een andere invalshoek. Zo blijven we relevante onderwerpen agenderen die voor veel van onze collega’s toegevoegde waarde hebben. En ondanks onze goedgevulde planning blijven nieuwe ideeën natuurlijk welkom!’
