Amphia is een van de 27 topklinische ziekenhuizen in Nederland. Dat betekent dat onze patiënten elke dag weer kunnen rekenen op de best mogelijke ziekenhuiszorg, bij acute én complexe zorgvragen. Topklinische ziekenhuizen zijn daarmee ook dé omgeving voor het opleiden van zorgprofessionals en het uitvoeren van toegepast wetenschappelijk onderzoek. Binnen Amphia heeft het thema topklinische zorg de afgelopen jaren steeds meer aandacht gekregen. ‘We zien dat een toenemend aantal behandelingen wordt erkend als topklinisch expertisecentrum en daar zijn we hartstikke trots op’, vertelt Maartje de Vos, themaleider patiëntenzorg.
We streven naar uitstekende zorg
Uitstekende zorg leveren zit in ons DNA. Dat blijkt ook uit het nieuwe strategieplan waarmee we dit jaar van start zijn gegaan. ‘Om uitstekende zorg te kunnen leveren, doen we wetenschappelijk onderzoek en innoveren we volop. Dat past perfect bij onze status als topklinisch ziekenhuis. De afgelopen tijd hebben we daarom geïnvesteerd om artsen en verpleegkundige professionals te ondersteunen die zich bezighouden met wetenschappelijk onderzoek. Met de oprichting van de Innovatie Hub is er nu meer ondersteuning voor collega’s met innovatieve ideeën. Daarmee willen we onze patiëntenzorg naar een niveau plan brengen, tijd vrijspelen en duurzamer werken.’
Goede behandelingen meer onder de aandacht brengen
Amphia is een groot ziekenhuis met een deels bovenregionale functie. ‘We blinken uit in diverse vakgebieden en behandelingen, en willen die meer onder de aandacht brengen en onderstrepen. Een manier om dat te doen, is een erkenning te krijgen als topklinisch expertisecentrum. We zijn daar een aantal jaren geleden mee begonnen met vakgroepen die daar zelf ook stappen in wilden zetten. We moeten onder meer aantonen dat de betrokken zorgprofessionals wetenschappelijk onderzoek doen, hun kennis, kunde en resultaten delen en werk maken van innovatie. Allemaal zaken die we als ziekenhuis van harte doen en ondersteunen.’
De meerwaarde van een erkenning
‘Een vraag die we gaandeweg vaker tegenkwamen, was: wat levert een erkenning als topklinisch expertisecentrum eigenlijk op? Collega’s twijfelden soms aan de meerwaarde daarvan. Waarom willen we het zo graag? Ik ben ervan overtuigd dat zo’n erkenning helpt om onze kwaliteit aan te tonen richting patiënten en zorgverzekeraars. Erkende functies kunnen nu al makkelijker een beroep doen op middelen, zoals bij ons eigen wetenschapsfonds of bij de Innovatie Hub. In de toekomst wordt het alleen maar belangrijker om onze kwaliteit aan te kunnen tonen.’
Steeds meer erkenningen
Inmiddels heeft Amphia zeventien erkende topklinische functies. De coördinatie daarvan ligt bij een strategisch adviseur van de Amphia Academie. ‘Daarmee hebben alle betrokken zorgprofessionals nu één aanspreekpunt, die het onderlinge contact kan stimuleren en versterken. De accounthouders van de Amphia Academie kijken steeds mee of andere zorg wellicht óók in aanmerking komt voor een erkenning. Dankzij deze organisatiebrede aandacht voor topklinische zorg zijn we in een paar jaar tijd enorm vooruitgegaan: van een handjevol erkenningen naar de huidige zeventien. Daarmee behoort Amphia tot de top van de STZ-ziekenhuizen.’
Een voorwaarde voor passende zorg
Onze aandacht voor uitstekende zorg heeft een duidelijk raakvlak met een ander strategisch thema: passende zorg. ‘Daarmee bedoelen we: de juiste medisch specialistische zorg, op de juiste plek, op het juiste moment voor de juiste patiënt. Die zorg organiseren we zo dicht mogelijk bij de patiënt. Bijvoorbeeld via een app of via anderhalvelijnszorg, waarbij medisch specialisten samenwerken met huisartsen of andere zorgprofessionals uit de eerste lijn. Een mooi voorbeeld is de jarenlange samenwerking met de huisartsen in Oosterhout. Daarbij kiezen we er bewust voor om de kennis te verplaatsen en niet de patiënt. We blijven daarnaast werk maken van datagedreven zorg. Wanneer we patiënten via een app kunnen monitoren, hoeven ze bovendien minder vaak naar het ziekenhuis te komen. Ook dat is natuurlijk een onderdeel van uitstekende patiëntenzorg.’
Samen verstandige keuzes maken
‘Ook de komende jaren blijven we werken aan topklinische zorg. Amphia heeft meerdere functies in voorbereiding waarvoor we een erkenning als topklinisch expertisecentrum willen aanvragen. Daarnaast kijken we kritisch welke functies in Amphia nog méér in aanmerking komen. Waar we eerder vooral keken naar de energie binnen de betrokken vakgroepen, willen we in de toekomst vaker strategische keuzes maken over de functies die we beslist willen laten erkennen als topklinisch expertisecentrum. Specialistische zorg vindt steeds vaker geconcentreerd plaats in een beperkt aantal centra, zodat de betrokken zorgprofessionals voldoende ervaring opdoen. Een STZ-erkenning helpt om hier verstandige keuzes in te maken, in goed overleg met de centra om ons heen. Zo kunnen onze zorgprofessionals zich richten op de behandelingen waar Amphia in uitblinkt.’
Een leerstoel voor passende zorg
‘Een andere mooie ontwikkeling die het vermelden waard is, is de inrichting van een hoogleraarschap op het gebied van passende zorg. Daarvoor werken we samen met TIAS Business School in Tilburg. Deze leerstoel gaat zich bezighouden met urgente vraagstukken binnen de zorg. Hoe houden we de zorg toegankelijk, betaalbaar en verantwoord? Hoe kunnen we als zorginstelling duurzamer werken? En met welke (technologische) ontwikkelingen kunnen we de zorg ontlasten en de patiëntenzorg meer op maat organiseren? Op deze en andere vragen hopen we de komende tijd een antwoord te vinden. Daarmee kunnen we het werk in de zorg in het algemeen en binnen Amphia in het bijzonder nog slimmer organiseren en langer met plezier doen.’
Wist je dat?
Het voor onze collega’s mooie kansen biedt om bij een topklinisch ziekenhuis te werken? De hooggespecialiseerde zorg brengt namelijk schaarse expertise en complexe en kostbare voorzieningen met zicht mee. Dit is in een beperkt aantal ziekenhuizen in Nederland op het vereiste niveau van kwaliteit en continuïteit beschikbaar. In Amphia werken professionals in een kennisintensieve omgeving met in – en externe collega’s samen die hun vak goed verstaan. We zitten niet stil. Is een expertisecentrum eenmaal erkend in het topklinisch zorgregister, dan wordt er volop ingezet op doorontwikkeling op het gebied van patiëntenparticipatie, onderzoek en innovatie. Er zijn in Amphia allerlei teams en programma’s die onze zorgprofessionals uit het primaire proces hierbij kunnen helpen. Zo zijn er bijvoorbeeld een Wetenschapsbureau, Innovatie Hub, kenniskern Kwaliteit en Veiligheid (welke helpt bij PROMS en spiegelgesprekken) en een communicatie afdeling.