Amphia heeft een nieuw strategisch opleidings- en ontwikkelplan vastgesteld voor de periode tot en met 2028. ‘Daarmee heeft ons ziekenhuis een gedegen en gedragen plan voor het opleiden en ontwikkelen van al onze professionals gedurende hun hele loopbaan’, vertellen Janneke van Schaijk en Bregje Mutsaers, deskundigen op het gebied van opleiden en ontwikkelen bij de Amphia Academie. ‘Samen met onze collega’s van de Amphia Academie hebben we een compact en leesbaar plan uitgewerkt, zodat ieder team ermee aan de slag kan gaan en iedere collega beeld heeft bij de uitgangspunten en mogelijkheden voor opleiden en ontwikkelen in Amphia. We vinden het belangrijk dat het plan een bruikbaar hulpmiddel is voor iedereen die wil werken aan opleiden en ontwikkeling.’
Een boom als metafoor voor een lerend ecosysteem
Die leesbaarheid begon al met het kiezen van een duidelijke en herkenbare metafoor. Dat werd een boom. ‘Ons opleidings- en ontwikkelplan is stevig geworteld in de kernwaarden en de nieuwe strategie van Amphia. De stam van de boom staat voor onze leerprincipes en uitgangspunten. Bijvoorbeeld de beweging die we willen maken van ‘verplicht’ naar ‘vertrouwen’ – een nieuwe visie op ontwikkelen. De takken van de boom worden gevormd door de hoofdthema’s waarop we willen sturen. De bladeren zijn de afzonderlijke leeractiviteiten. Die evalueren we jaarlijks, waarna we ervoor kiezen om ze te behouden of om ze te laten vallen om ruimte te maken voor nieuwe leeractiviteiten. De tractor zorgt daarbij voor een vruchtbare bodem als basis voor een lerend ecosysteem. De zon ten slotte staat symbool voor alle ontwikkelingen die vanuit de buitenwereld op ons afkomen, zoals veranderingen in de zorgvraag en op de arbeidsmarkt, maar ook landelijke afspraken, zoals het Integraal Zorgakkoord (IZA). We hebben voor deze herkenbare metafoor gekozen om iedereen te stimuleren en uit te dagen om hiermee aan de slag te gaan.’
'We evalueren de kwaliteit en het resultaat van alle leeractiviteiten en bekijken of we nog steeds de juiste dingen doen'.
Flexibel en innovatief opleiden
‘Zonder goed opgeleide, vitale en gelukkige professionals kan Amphia geen passende patiëntenzorg leveren. Een goede aanpak van opleiden en ontwikkelen is harder nodig dan ooit. De zorg staat voor grote uitdagingen, waarop we met dit plan verder willen voorsorteren. De zorg wordt steeds complexer, waardoor het alleen maar belangrijker wordt dat onze professionals adequaat zijn opgeleid. Dat vraagt om de ontwikkeling van vakmanschap, individueel en binnen onze teams. Daarbij kiezen we in ons nieuwe opleidings- en ontwikkelplan steeds vaker voor maatwerk en flexibiliteit. Niet iedereen leert immers op dezelfde manier. Daarom kijken we wat de best passende route of methode is om iemand de vereiste kennis en vaardigheden op te laten doen. Anders gezegd: we werken niet altijd meer met een vast curriculum, maar zoeken samen de best passende leerinterventie. Dat doen we samen met de professional en met zijn of haar team of afdeling. Daarbij zetten we ook steeds meer in op innovatieve manieren van opleiden, zoals nieuwe werkvormen op de eigen werkplek, virtual reality (VR) en HoloLenzen.’
Vitale, gelukkige professionals
‘Daarnaast blijft het een uitdaging om voldoende professionals aan te trekken en te behouden. Door landelijke ontwikkelingen, zoals een vergrijzende bevolking, toenemende zorgbehoeften, stijgende zorgkosten en krapte op de arbeidsmarkt, is het essentieel dat we ons blijven inzetten voor een toekomstbestendige instroom, en een duurzame en flexibele inzet van professionals. We kunnen het werk in het ziekenhuis onder meer aantrekkelijker maken door uitstekende mogelijkheden te bieden voor opleiding en ontwikkeling. Daarmee kunnen we mensen verleiden om te kiezen voor een baan in Amphia. We investeren in een prettig en veilig werk- en opleidingsklimaat, zodat mensen hier graag (blijven) werken en kunnen doorgroeien, zodat zij vitale en gelukkige professionals worden en blijven. We kijken ook naar andere opleidingsvormen om de instroom te vergroten. Denk aan een duale opleiding HBO-V, waarbij we collega’s in opleiding een leerarbeidsovereenkomst aanbieden en daarmee hopelijk de drempel verlagen om bij Amphia te blijven werken. Meer professionals opleiden betekent ook dat we investeren in onze begeleidingscapaciteit. Vanuit de Amphia Academie faciliteren en trainen we praktijkbegeleiders en teamleiders om collega’s in opleiding op de juiste manier te coachen en de talenten van mensen te ontwikkelen. Ook als die net buiten hun dagelijks werk liggen. We besteden daarvoor aandacht aan leiderschapsontwikkeling: wat hebben leidinggevenden nodig om een veilig en waarderend leerklimaat te simuleren?’
'We werken steeds nauwer samen met andere zorginstellingen in de keten, zodat we kunnen leren van elkaar. Zij staan tenslotte voor vergelijkbare uitdagingen als wij'.
Gaandeweg flexibel bijsturen
‘Natuurlijk kijken we tussentijds steeds kritisch of onze boom er goed bijstaat. We evalueren de kwaliteit en het resultaat van alle leeractiviteiten en bekijken of we nog steeds de juiste dingen doen. Dat doen we via een PDCA-cyclus. Daarmee geven we dit meerjarenplan de flexibiliteit om bij te kunnen sturen. Waar nodig ontwikkelen we nieuwe ‘bladeren’ en laten we andere vallen, waarbij de lessen die we daaruit geleerd hebben niet verloren gaan. Die vormen immers de voedingsbodem van het lerende ecosysteem dat we voor ons zien. Om vanuit de Amphia Academie de juiste ‘bladeren’ te kunnen aanbieden, houden we nauw contact met alle zorg-, service- en kenniskernen binnen het ziekenhuis. Daarvoor werken we met accounthouders. Zij gaan het gesprek aan en kijken samen met de afdelingen welke thema’s er spelen en welke leeractiviteiten en -interventies gewenst zijn. Ontwikkelingen als e-health en datagedreven werken (waar andere kenniskernen aan werken) nemen we daar ook in mee, zodat we tijdig mensen met de juiste kennis en vaardigheden in huis hebben.’
In samenwerking met externe partners
‘In ons plan leggen we verder veel nadruk op externe samenwerkingen met opleidingsinstituten, zoals Avans, BUas, Curio en het Erasmus MC. We hebben immers een gezamenlijk belang en een maatschappelijke verantwoordelijkheid om voldoende mensen aan te trekken voor de zorgopleidingen en banen in de zorg. Daarnaast werken we steeds nauwer samen met andere zorginstellingen in de keten, zodat we kunnen leren van elkaar. Zij staan tenslotte voor vergelijkbare uitdagingen als wij.’