Oh nee, IE...

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Welkom bij Amphia
Patiënteninformatie

Zoeken

Hoe hebben patiënten onze zorg in 2023 ervaren?
Aanmaakdatum:

Hoe hebben patiënten onze zorg in 2023 ervaren?

Amphia werkt steeds aan het verbeteren van de zorg. Dat kunnen we niet alleen. We horen daarom graag van patiënten wat zij van hun bezoek of verblijf in het ziekenhuis vonden. Een van de manieren waarop we dat doen, is het uitsturen van een online vragenlijst naar patiënten. Dat onderzoek heet de Patiënt ErvaringsMonitor (PEM). De PEM heeft vragenlijsten die in verschillende ziekenhuizen in Nederland precies hetzelfde zijn. Zo kunnen de ziekenhuizen zich met elkaar vergelijken. En van elkaar leren.

Hieronder zijn een aantal feiten en cijfers uit het onderzoek op een rij gezet. Wat zeggen patiënten over de zorg in Amphia in 2023?

  • Patiënten hebben in totaal 27.252 vragenlijsten ingevuld.
  • Zij deelden hun ervaring met 86 verschillende afdelingen van Amphia.
  • Gemiddeld kreeg Amphia het rapportcijfer 8,5.
85,9%

Samen beslissen

Een belangrijk onderwerp voor Amphia is samen beslissen. De patiënt en de zorgverlener beslissen samen over wat de juiste zorg is voor de patiënt (en op welk moment). 85,9% van de patiënten zegt mee te hebben besloten over het onderzoek of de behandeling.

Bron: PEM 2023

Genoeg tijd om te praten

We vroegen patiënten of er genoeg tijd was om op de polikliniek met de zorgverlener over de ziekte of het probleem te praten. Het grootste deel (93,5%) gaf aan dat daar genoeg tijd voor was.

 

zorgverlener praat met man aan tafel, vrouw zit ernaast

Zorgverlener luistert

Ook liet 97,4% weten dat de zorgverlener op de polikliniek redelijk goed (8,3%) of goed (89,1%) luisterde.

zorgverlener lacht naar patiënt terwijl ze bloeddrukmeter om bovenarm doet

Wachten op de afspraak

Verder hebben patiënten ons laten weten dat ze soms moesten wachten voor hun afspraak op de polikliniek. 25,3% gaf aan langer dan een kwartier gewacht te hebben.

patiënt in gesprek met twee zorgverleners aan tafel

Wat patiënten nog meer zeggen

Wat vonden patiënten nog meer dat goed ging of juist beter kan?

“Ik werd vriendelijk te woord gestaan, werd op tijd binnen geroepen en ik heb alle vertrouwen in mijn specialist. Ik heb het gevoel dat ik gezien word.”

“Er werd goed gecommuniceerd. Ook bij het wachten in de behandelruimte werd ik op de hoogte gehouden waarom het langer duurde voor de arts kwam. De arts was heel duidelijk.”

“Ik werd gelijk doorgestuurd naar de poli om bloed af te nemen. Dat was fijn, daar hoefde ik niet apart voor terug te komen.”

“Het is soms wat lang wachten aan de balie. Bijvoorbeeld als de aanmeldzuil niet werkt of mensen een nieuwe afspraak moeten maken.”

*Niet alle vragen zijn door elke patiënt beantwoord. De aantallen respondenten zijn daarom wisselend.

Uw mening geven
Ook in 2024 vragen we patiënten weer naar hun ervaring na een afspraak of opname. Het kan zijn dat u daarover een mail van ons ontvangt. Er zijn ook andere manieren waarop we patiënten betrekken bij de zorg. Bijvoorbeeld met gesprekken over projecten of het maken van beleid.

Voelt u zich betrokken bij Amphia? Wilt u helpen de kwaliteit van onze zorg te verbeteren? Meldt u zich dan aan voor het Amphia Panel.

Lees meer over het Amphia Panel

Label