Oh nee, IE...

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Welkom bij Amphia
Patiënteninformatie

Zoeken

Wat opleiders kunnen leren van topsporters
Aanmaakdatum:

Wat opleiders kunnen leren van topsporters

Een belangrijke taak van Amphia is het opleiden van medische professionals. De Centrale Opleidingscommissie (COC) wil daarin de komende jaren een nog actievere rol pakken. Onder leiding van haar nieuwe voorzitter, ziekenhuisapotheker Nils van ’t Veer, gaat de COC aan de slag met het project Vitale COC. ‘We willen ervoor zorgen dat we als medische professionals en als ziekenhuis klaar zijn voor de toekomst, waarin we nog slimmer en efficiënter moeten werken. Alleen zo kunnen we een steeds grotere groep patiënten adequaat helpen. Samen kijken we wat daarvoor nodig is op het gebied van opleiden.’

Actievere aanpak en meer betrokkenheid
De COC kiest daarbij voor een actievere aanpak. ‘De afgelopen jaren verstrekte het bestuur van de COC vier keer per jaar vooral veel informatie en de betrokkenheid van de leden was mede daardoor niet optimaal. Daar wil ik als voorzitter graag verandering in brengen. We hebben ontzettend veel goede opleiders in huis. Die willen we meer gaan betrekken, zodat we kritische massa krijgen en samen kunnen toewerken naar het toekomstbeeld dat de Federatie Medisch Specialisten (FMS) heeft uitgestippeld in het Visietraject Medisch Specialist 2035.’

Werken aan een optimale leeromgeving
Om dat voor elkaar te krijgen, heeft de COC een ervaren expert ingeschakeld: Marit Gijsbers van NOC*NSF. Zij was eerder al betrokken bij een ontwikkeltraject binnen de afdeling Chirurgie en is inmiddels bekend met Amphia. ‘Ik zie een duidelijke link tussen topsport en de zorg. In beide gevallen willen mensen onder druk uitstekende prestaties kunnen leveren. Dat vraagt om een optimale omgeving om te werken en vooral om te leren. Ik vind het mooi dat ik mijn ervaring vanuit TeamNL kan inzetten voor Amphia.’

'We blijven periodiek toetsen of we nog steeds op de goede weg zijn. Dat is belangrijk, omdat er ook steeds nieuwe opleiders bij komen.'

De optimale samenwerking bepalen
‘Het is cruciaal dat je op een verantwoorde manier met elkaar omgaat en samen bespreekt hoe je dat doet’, vertelt Marit. ‘We bouwen aan een omgeving waarin iedereen de ruimte voelt om zich uit te spreken, feedback te geven en te ontvangen, zichzelf te kunnen zijn en te leren. Binnen het project Vitale COC bespreken we hoe de optimale samenwerking eruitziet. Ik spreek daarvoor onder meer met het COC-bestuur en de opleiders in Amphia, zodat we komen tot een eenduidig, herkenbaar en gedragen beeld. Dat doen we bewust in een afgebakende periode: in een beperkt aantal fases werken we toe naar het einde van dit jaar, waarna de COC hier zelfstandig mee verdergaat.’

De juiste balans zoeken
Daarmee is de kous zeker niet af. Marit: ‘Het is belangrijk om dit onderwerp ook in de toekomst regelmatig te agenderen en te checken of we nog steeds allemaal hetzelfde beeld hebben van wat optimaal samenwerken betekent en of we in staat zijn elkaar scherp te houden en aan te spreken als dit niet het geval is. In mijn gesprekken merkte ik dat de opleiders erg gemotiveerd zijn om op te leiden en trots zijn dat zij in een opleidingsziekenhuis werken. Ik merk tegelijkertijd ook dat zij soms zoekend zijn naar de beste manier van opleiden en feedback geven. Ze zijn nieuwsgierig naar hoe we dat in de topsport doen en die hulpvraag is heel herkenbaar. Zeker in deze tijd is het zoeken naar een juiste balans.’

'Mijn advies is: blijf in gesprek met elkaar vanuit nieuwsgierigheid waarom iemand doet wat hij doet, of zegt wat hij zegt – uiteraard zolang het binnen de gedragskaders blijft.'

Een lerend perspectief
Daarin is niet alleen degene in opleiding kwetsbaar, maar ook opleider zelf, weet Nils uit ervaring. ‘Ik ben al opleider sinds 2006 en het blijft een precair proces om een ander verder te helpen en te coachen. Feedback die je als (te) negatief ervaart, doet iets met je. Ik denk dat het voor alle betrokkenen helpt om te bedenken dat we allemaal mensen zijn met een eigen zoektocht. Degene in opleiding én de opleider. Willen we ook in de toekomst goede medisch specialisten behouden, dan is het belangrijk om dat lerende perspectief vast te houden. We willen immers allemaal beter worden in wat we doen.’

Blijf nieuwsgierig naar de ander
Marit: ‘Mijn advies is: blijf in gesprek met elkaar vanuit nieuwsgierigheid waarom iemand doet wat hij doet, of zegt wat hij zegt – uiteraard zolang het binnen de gedragskaders blijft. Oordeel niet te snel, maar spreek zaken uit en los ze op voordat ze te groot worden. Help de ander en laat jezelf helpen als je iets lastig vindt. Dan is er veel mogelijk.’ Nils: ‘Ik zie veel goede wil, kennis en kunde in Amphia. Daar gaan we samen nog beter gebruik van maken om onze collega’s van de toekomst op te leiden.’

Stip op de horizon
Marit: ‘Ik kijk straks tevreden terug op 2024 als we samen hebben uitgesproken hoe opleiden nu verloopt en hebben besproken waar we heen willen en hoe we daar invulling aan gaan geven. Dan hebben Nils en zijn medebestuurders een heldere stip op de horizon waar ze op kunnen koersen en kan ik met een gerust hart een stapje terug doen.’ Nils: ‘Die heldere lijnen gaan we als COC samen met de opleiders verder uitzetten en uitwerken. Daarbij blijven we periodiek toetsen of we nog steeds op de goede weg zijn. Dat is belangrijk, omdat er ook steeds nieuwe opleiders bij komen. Samen blijven we werken aan een optimaal leerklimaat dat iedereen graag in stand wil houden en waar we met plezier energie in investeren, omdat we er minstens net zo veel energie uit halen. Dan kunnen we met trots blijven zeggen dat we in een opleidingsziekenhuis werken.’

Nils van 't Veer en Marit Gijsbers
Nils van 't Veer en Marit Gijsbers

Label