Om de zorg voor iedereen bereikbaar en betaalbaar te houden, moet Amphia blijven vernieuwen. Daarom investeren we volop in innovatie. We testen nieuwe technologie en nieuwe manieren om met elkaar samen te werken. Daardoor bereiken we betere resultaten voor onze patiënten en houden we ons werk leuk en interessant. In dit artikel laten we enkele recente innovaties zien.
Slimmer werken in de keten: het mantelzorgplein
Amphia is samen met ketenpartners Surplus en Thebe diverse initiatieven gestart om slimmer samen te werken in de keten. Met goede afspraken over taakverdeling en betere samenwerking tussen verpleegkundigen in het ziekenhuis, wijkverpleegkundigen en welzijnsmedewerkers kan de juiste zorg, op het juiste moment en op de juiste plek geboden worden. Hiermee wordt vanuit de gedachte van positieve gezondheid de zelf- en samenredzaamheid van zorgvragers en mantelzorgers vergroot, waardoor zij eerder uit het ziekenhuis naar huis kunnen of ziekenhuisopname voorkomen wordt.
De doorstroom in de keten verbeteren we door de zelfredzaamheid en samenredzaamheid van de patiënt en zijn/haar netwerk te versterken. Hierdoor kunnen zij sneller naar huis, hebben thuis minder professionele nazorg nodig en functioneren meer zelfstandig. Ook is het mogelijk om een toekomstige ziekenhuisopname te voorkomen. Om hier aan bij te dragen opende in september 2022 het Mantelzorgplein. Op het Mantelzorgplein bereiden zorg- en welzijnsmedewerkers van Surplus en Thebe patiënten en mantelzorgers voor op ontslag uit het ziekenhuis. Dit kan zijn met algemene voorlichting over zorg en welzijn, gericht op de thuissituatie. Maar ook oefenen zij met hulpmiddelen, zoals de druppelbril of aantrekken van steunkousen.
Expertpoli Gynaecologische Oncologie
Patiënten met een gevorderd stadium van kanker aan de eierstokken, de baarmoederhals of het baarmoederslijmvlies voelen zich vaak overweldigd. Allereerst door het nieuws dat ze ernstig ziek zijn, met chemokuren en mogelijk een ingrijpende operatie in het vooruitzicht. Daarnaast krijgen ze veel afspraken met verschillende zorgverleners, waardoor ze soms niet goed weten bij wie ze moeten zijn met hun vragen. ‘Om deze patiënten beter te kunnen helpen, zijn we de Expertpoli Gynaecologische Oncologie gestart’, vertelt oncologisch gynaecoloog Dineke Smedts.
Stroomlijnen
‘Voorheen hadden patiënten aparte afspraken met de gynaecoloog, de internist-oncoloog en bij betrokkenheid van de darmen ook met de chirurg. Dat wilden we meer stroomlijnen, onder meer door de inzet van een verpleegkundig specialist als casemanager die de coördinatie van het diagnose- en behandeltraject op zich neemt. Verder wilden we meer multidisciplinair werken en een dedicated team vormen. Patiënten kregen eerder vaak het gevoel dat de betrokken artsen niet allemaal dezelfde boodschap brachten. Door meer samen te werken, kunnen we duidelijker één boodschap brengen.’
Lastig
‘Toch bleek zo’n nauwere samenwerking lastig te organiseren, vooral vanwege de overvolle agenda’s van de medisch specialisten. Met een subsidie vanuit de Innovatie Hub is het gelukt om hier een begin mee te maken. We hebben Stichting Medical Business Projects een plan op laten stellen voor de expertpoli.’
Nieuwe werkwijze
‘Sinds januari behandelen we de eerste patiënten volgens de nieuwe werkwijze. Zij worden op één moment gezien door alle betrokken specialisten. Ze hebben een gezamenlijk gesprek met de internist-oncoloog en de gynaecoloog, en waar nodig een individueel gesprek met beiden en met de chirurg.’
Prettiger
‘Deze nieuwe werkwijze heeft grote voordelen. Het is allereerst prettiger voor de patiënt, die efficiënt behandeld wordt, één aanspreekpunt heeft en daadwerkelijk ziet dat er één behandelteam is dat onderling goed communiceert. Waar nodig plant de casemanager (extra) afspraken met een specialist of met een paramedicus, zoals een diëtist, psycholoog of seksuoloog.’
Meer focus
‘Daarnaast hebben de zorgverleners meer focus, waardoor de kwaliteit toeneemt. De gynaecologen en chirurgen leren bijvoorbeeld van elkaar tijdens gezamenlijke operaties. Daarnaast komen we zes keer per jaar als expertteam bij elkaar om kennis te delen. Ook ontstaan er meer mogelijkheden voor deelname aan wetenschappelijk onderzoek.’
Uitbreiden
‘De komende tijd breiden we de Expertpoli Gynaecologie verder uit, bijvoorbeeld ook voor vervolgcontroles. Daarnaast streven we naar één casemanager voor het hele traject van een patiënt. Nu is dat nog per specialisme geregeld. Zo kunnen we de kwaliteit verder verhogen en patiënten nog prettiger helpen.’
Hackathon
Hoe kunnen we Amphia beter profileren als werkgever, passend bij generatie Z? Die vraag stond centraal tijdens de Amphia hackathon in januari. Deze ontwerpwedstrijd was een onderdeel van het PROfessional PROgram, het talentontwikkelingsprogramma van Amphia. Deelnemers dachten met hun team een hele dag na over oplossingen voor deze uitdaging. ‘Daarbij zorgden we bewust voor een mix van functies en afdelingen’, vertelt Jeske Vedder, adviseur opleiding en ontwikkeling bij de Amphia Academie. ‘Daardoor kwamen de deelnemers vanuit heel verschillende invalshoeken samen tot oplossingen.’
Pitch
‘De dag begon met een pitch van probleemeigenaar Bart Schuurman, die tot voor kort als senior HR-expert bij Amphia werkte. Hij zette de teams aan het werk om het probleem verder uit te werken. Wie zijn dat, generatie Z? Hoe bereik je hen? En wat vinden zij belangrijk bij de keuze voor een studie of een werkgever? Vijf teams doken daarin volgens de principes van design thinking, waarbij je gestructureerd aan de slag gaat met creatieve ideeën.’
Bespreken met de doelgroep
‘Gedurende de dag konden de teams onder begeleiding van twee coaches hun ideeën bespreken met leden van generatie Z, onder andere studenten Verpleegkunde die stage liepen bij Amphia. Zo toetsen ze of de ideeën aansloten bij de eindgebruikers. Daaruit bleek onder meer dat generatie Z aandacht voor welzijn belangrijk vindt: een warme ontvangst, verbinding met de organisatie en met collega’s, en aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast bedachten de teams passende manieren om de doelgroep te bereiken, bijvoorbeeld door meer profilering via sociale media.’
Het oordeel van de jury
‘De teams hebben hun oplossingen gepresenteerd aan een jury, die bestond uit Bart Schuurman (de probleemeigenaar), een recent afgestudeerde Verpleegkundige (uit generatie Z), Philip Bos (als vertegenwoordiger van de Bestuursraad), Wendy van Breemen (meewerkend teamleidinggevende Neurologie) en Marianne van der Poel (adviseur opleiding en ontwikkeling). Zij beoordeelden alle pitches op creativiteit, haalbaarheid en presentatie, en kozen uiteindelijk een winnaar.’
Ideeën in de praktijk brengen
‘De hackathon was een dag vol energie en competitie, die veel bruikbare ideeën heeft opgeleverd. Daar gaan we nu een vervolg aan geven. De ideeën zijn onder meer gepresenteerd aan de Raad van Bestuur. Ook de Amphia Academie en HR hebben een rol om de inzichten rondom recruitment en het ontvangen van nieuwkomers te verwerken. Daarnaast kijken we of de hackathon breder ingezet kan worden voor het oplossen van vraagstukken waarbij creativiteit nodig is en de eindgebruiker centraal staat.’
1 jaar Innovatie Hub: samen werken aan toekomstbestendige zorg
De beste ideeën ontstaan in de organisatie, bij de mensen die kansen zien voor verbetering in hun dagelijkse werk. De Innovatie Hub stimuleert medewerkers om te blijven vernieuwen en vooral te gaan doen, te zoeken naar manieren om hun ideeën uit te proberen. Daarbij richt zij zich vooral op innovaties die de werkdruk en de zorgkosten verlagen. Zo blijft de zorg ook in de toekomst uitvoerbaar en betaalbaar. Nu, één jaar na de start van de Innovatie Hub, zijn er dertien projecten ondersteund. Een kennismaking met een aantal medisch technische, procesmatige en sociale innovaties.
Communiceren met je ogen
De Tobii is een tablet-achtige spraakcomputer die het mogelijk maakt om met de ogen een toetsenbord te bedienen en zo te communiceren met anderen. De Innovatie Hub ondersteunde deze innovatie en droeg bij aan de financiering van de Tobii.
Stadswandeling voor een spoedig herstel
Beweging is essentieel voor het herstel van patiënten. Daarom hebben een fysiotherapeut en studenten van Interne Geneeskunde de stadswandeling bedacht. In de gang van het ziekenhuis hangen aansprekende foto’s met daarbij passende beweegopdrachten.
Alle belangrijke informatie op één plaats
Dankzij een communicatiebord is alle belangrijke informatie voor de patiënt en het zorgteam in één oogopslag zichtbaar. Na een geslaagde test wordt het bord op meerdere afdelingen naar tevredenheid gebruikt op patiëntenkamers.
Handige informatie bij beginnende knieartrose
Mensen met symptomen van knieartrose kunnen de Verstandige Keuze-app gebruiken. Die geeft onder meer informatie over wat je zelf en wat je samen met de huisarts of fysiotherapeut kunt doen. Daarmee voorkomen we onnodige doorverwijzingen naar de orthopedisch chirurg.