Zorginstellingen in Nederland willen patiëntgegevens makkelijker met elkaar kunnen uitwisselen. Door elektronische patiëntendossiers (EPD’s) te koppelen, kunnen zorgverleners alle relevante informatie over patiënten bekijken. Ook over behandelingen die in een andere zorginstelling hebben plaatsgevonden. ‘We konden al gegevens uitwisselen met zorginstellingen die net als wij EPIC gebruiken, zoals het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ). Sinds eind 2023 zijn we ook gekoppeld met alle zorginstellingen die HiX Zorgplatform gebruiken’, vertelt ICT-projectleider Yuri van den Berg. ‘Daardoor kunnen we nu ook patiëntgegevens uitwisselen met het Bravis Ziekenhuis, revalidatiecentrum Revant en het Erasmus MC.’
Gegevensuitwisseling mogelijk maken
Dit project valt onder het programma VIPP5 van het ministerie van VWS. ‘Daarmee stimuleren zij zorginstellingen via subsidies om gegevensuitwisseling mogelijk te maken. Eerder hebben we al werk gemaakt van apps waarmee patiënten hun eigen medische dossier kunnen bekijken. In het project dat we net hebben afgerond, ging het om de uitwisseling tussen zorginstellingen onderling. De koppeling met HiX (via het Zorgplatform) is een aanwinst, omdat zo’n 70 procent van de Nederlandse ziekenhuizen hiermee werkt. We bieden dit als extra dienst aan voor onze medisch specialisten en andere zorgprofessionals.’
Inzage in elkaars dossiers
Amphia heeft diverse samenwerkingsafspraken met centra in de regio. ‘Voor neurochirurgische ingrepen verwijzen we patiënten bijvoorbeeld naar ETZ en prostaatoperaties vinden plaats in het Bravis Ziekenhuis. Patiënten die een blaasoperatie moeten ondergaan, komen juist weer naar Amphia. Door de koppeling die we nu tot stand hebben gebracht, kunnen alle betrokken zorgverleners alle relevante informatie over patiënten bekijken. Een uroloog in het Bravis Ziekenhuis kan dus precies zien wat wij hier allemaal hebben vastgelegd over een patiënt die we hebben doorverwezen, mits die patiënt daar toestemming voor heeft gegeven.’
Minder dubbel werk, meer tijd voor de patiënt
‘Dat heeft een aantal voordelen. De behandelaar krijgt een completer beeld van de patiënt en diens situatie. De patiënt hoeft daardoor niet opnieuw zijn verhaal te doen, wat prettiger is en bovendien tijd vrijspeelt tijdens het gesprek op de polikliniek. Op de spoedeisende hulp (SEH) kan snelle toegang tot de juiste informatie zelfs van levensbelang zijn. Een gedeelte van de patiëntinformatie die in een andere zorginstelling is vastgelegd, is overigens ook met een paar simpele muisklikken over te nemen in het eigen dossier.’
Maatwerk voor een bredere uitwisseling
‘Vooralsnog wisselen we alleen de zogeheten Basisgegevensset Zorg (BgZ) uit. Daarin staan de belangrijkste gegevens over de patiënt, zoals de voorgeschiedenis, diagnoses, resultaten en eventuele medicatie en allergieën. Andere zaken worden niet standaard uitgewisseld, zoals brieven aan andere zorgverleners. Omdat we onderling veel brieven versturen, hebben we hiervoor een speciale koppeling laten ontwikkelen, zodat we in ieder geval met het Bravis Ziekenhuis ook alle brieven elektronisch kunnen uitwisselen. Op termijn willen we dit kunnen doen met alle zorginstellingen die HiX gebruiken.’
Eenvoudiger verwijzen
‘Het versturen van brieven is nu namelijk erg bewerkelijk. Alle informatie wordt met losse bijlagen via de mail verstuurd. Door de rechtstreekse koppeling verloopt deze uitwisseling makkelijker én veiliger. De ontvanger ziet de verwijzing in zijn eigen EPD en kan direct een afspraak inplannen. De behandelaar kan een verwijzing op de gebruikelijke manier orderen. Dat is zo simpel dat je er haast geen ondersteuning meer bij nodig hebt.’
Een werkende oplossing
‘Bij dit project hebben we natuurlijk vooraf uitgebreid gesproken met alle betrokken zorgverleners. We zijn daarbij begonnen met de afdeling Urologie. Met hen hebben we alle wensen en eisen besproken voor deze koppeling, inclusief het maatwerk voor het uitwisselen van de brieven. Zo weten we zeker dat de oplossing die we hebben laten uitwerken zo veel mogelijk tegemoet komt aan ieders wensen én goed werkt in de praktijk.’
Een verbinder tussen zorg en techniek
‘Als projectleider ben ik daarbij vooral een verbinder: ik sla de brug tussen de zorg en de techniek. Dat doe ik binnen én buiten Amphia, waardoor ik mijn eigen netwerk de afgelopen tijd ook flink heb uitgebreid. Ik zie het als een uitdaging om tot een oplossing te komen die iedereen tevreden stelt. Van de casemanagers urologie hoor ik tot nu toe vooral positieve geluiden over de koppeling met HiX. Het is een volgende stap in de goede richting, waarbij we dit soort koppelingen veel meer benutten. Als andere specialismen geïnteresseerd zijn om aan te haken, dan horen we dat natuurlijk graag. Doe vooral je voordeel met wat we samen al ontwikkeld hebben.’