Oh nee, IE...

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Welkom bij Amphia
Patiënteninformatie

Zoeken

De Verstandige Keuze App voor mensen met de eerste symptomen bij een knie artrose
Aanmaakdatum:

De Verstandige Keuze App voor mensen met de eerste symptomen bij een knie artrose

Orthopedisch chirurg Rutger van Geenen en huisarts Alex Bastick nemen ons mee in wat het nut van de Verstandige Keuze App is.

Hoe is de app ontstaan?
Rutger: ‘‘Artsen geven veel informatie aan een patiënt tijdens een consult. We merken dat een patiënt dat niet allemaal goed kan onthouden. Wanneer je het in een app zet kan de patiënt terug kijken en de informatie in stukjes lezen. Een groot voordeel daarbij is dat iedereen in de zorg hiermee kan werken. Zo heeft zowel de patiënt alle informatie ter beschikking, maar ook de zorgverlener.’’

Voor wie is de app bedoeld?
Alex: ‘’De mensen met de eerste symptomen bij een knie artrose kunnen gebruik maken van de app. Wanneer je de eerste pijn ervaart in de knie, kan er angst ontstaan en je kunt hiermee meteen gerustgesteld worden. Bij het horen van artrose kun je meteen denken dat de pijn nooit meer weg gaat, je een operatie moet ondergaan, een foto moet laten maken en dus langs een orthopeed moet gaan. Dat is echter vaak niet het geval. In de app staat bijvoorbeeld dat de pijn zal afzakken of dat je thuis en met de huisarts of fysiotherapeut al veel dingen kunt doen om de klachten onder controle te krijgen. Voor ons als huisartsen is het soms lastig om dit duidelijk te maken, vanwege de pijn in het gewricht. Daarom is die overtuiging erg belangrijk. Het helpt enorm dat artsen dit kunnen overtuigen via een app.’’

Wat is de noodzaak en tevens het voordeel van deze app?
Rutger: ‘’Het heeft een groot maatschappelijk belang. We proberen hiermee ervoor te zorgen dat mensen onnodig in het ziekenhuis komen. Dat je geen behandeling inzet die niet perse nodig is in het ziekenhuis. Op die manier draag je ook weer bij aan de efficiëntie van de zorg. Met het aanbieden van informatie in dit systeem zijn er minder herhaalbezoeken en wordt daarmee de zorg ontlast.’’

Alex: ‘’We ervaren dat mensen graag naar een orthopeed doorverwezen willen worden. Met de app proberen we dit ook te ondervangen door de orthopeed iets uit te laten leggen. Op die manier zijn ze toch bij de orthopeed geweest, maar is daar geen ziekenhuis bezoek voor nodig. Dat geeft de patiënt het idee dat ze op meerdere fronten de best beschikbare behandeling al aangeboden krijgen. En ze voelen zich er comfortabel bij om verder door de huisarts begeleid te worden.
De huisarts of fysiotherapeuten zie ik dan ook echt als poortwacht van onze zorg. De poortwachter, die de patiënt als eerste ziet, kan ook het beste meteen die informatie goed geven. De een heeft net wat meer kennis over artrose dan de ander. Diegene die hier wat minder in thuis zijn, kunnen ook weer profiteren van de kennis in deze app. Zij kunnen meteen de juiste informatie aan de patiënt verstrekken en onnodige verwijzingen zoveel mogelijk voorkomen.’’

Er zijn al best veel apps, hebben jullie tips voor huisartsen om dit ook weer bij te houden?
Rutger: ‘’We worden inderdaad veel overspoeld met verschillende apps van bloeddruk tot enkel apps. Wat we eigenlijk zouden willen is maar een paar apps per vakgebied aan willen bieden en hiermee samenwerken. Dan kunnen we dit beter integreren in de zorg. Het bijhouden van de app, dat ligt bij de orthopeden in het ziekenhuis. Wij zorgen ervoor dat de informatie in de app up to date blijft. De  belangrijkste taak voor de huisartsen is om dit  aan de patiënten te geven . De app zou voor ons goed werken, wanneer we op de polikliniek de app niet meer hoeven te adviseren. Dat dit al bij de huisarts is gedaan.’’

Verstandige keuze app

Label