Oh nee, IE...

We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.

Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!

Welkom bij Amphia
Patiënteninformatie

Zoeken

Uw bezoek aan Amphia en COVID-19. Lees hier meer over de aangepaste zorg en maatregelen.
Richtlijnen zoutbeperkte voeding
Aanmaakdatum: | Geüpdatet op

Richtlijnen zoutbeperkte voeding

Richtlijnen zoutbeperkte voeding

U heeft het advies gekregen om goed te letten op de hoeveelheid zout die u dagelijks binnenkrijgt via uw voeding. In deze folder leest u meer over de richtlijnen voor zoutbeperkte voeding; wat, waarom en hoe u hier het beste mee om kunt gaan.

Wat is zout?
Keukenzout bestaat uit natrium en chloride. Één gram zout bevat 400 mg natrium en 600 mg chloride.

Het zout:

  • beïnvloedt de vochtbalans in het lichaam en zorgt zo onder meer voor het transport van belangrijke voedingsstoffen naar de cellen van ons lichaam.
  • speelt ook een rol bij de prikkeling van zenuwen en het samentrekken van spieren.

Natrium is een mineraal dat van nature in kleine hoeveelheden voorkomt in vrijwel alle voedingsmiddelen, zoals granen, groente en fruit, melk- en melkproducten.

Fabrikanten, de bakker en de slager voegen natrium als zout toe aan producten om ze meer smaak te geven. Brood, kaas en ook kant-en-klaarproducten zoals sauzen, soepen en snacks bevatten naar verhouding veel zout. Ook in kant- en klaar maaltijden zit veel zout.

Waarom een zoutbeperkt/natriumbeperkt advies?
Een zoutbeperkt dieet kan om verschillende redenen worden geadviseerd. Het evenwicht tussen opname en uitscheiding van natrium is dan verstoord. Bijvoorbeeld bij: een verminderde nierfunctie, een hoge bloeddruk, oedeem (= vocht vasthouden), hartfalen of een leverfunctiestoornis. Door minder zout te gebruiken, kan het evenwicht herstellen.

Hoeveelheid zout
De Nederlander krijgt gemiddeld 9 gram zout per dag binnen, terwijl het lichaam aan 1-3 gram zout voldoende heeft. Zoals gezegd bevat 1 gram zout, 400 mg natrium. Dit betekent dus dat we dagelijks gemiddeld 3600 mg natrium in ons lichaam komt, in plaats van de benodigde 400-1200 mg die we nodig hebben.

Het advies bij een zoutbeperking is meestal 6 gram zout (2400 mg natrium) per dag.

Zoutarme producten
In de winkel kunt u ook zoutarme dieetproducten kopen. Producten met de verpakking: ‘natriumarm’, ‘geen zout toegevoegd’, ‘ongezouten’, ‘bereid zonder zout’ of ‘zonder toevoeging van zout’, kunt u gewoon gebruiken.

Let u op bij dieetzouten. Het natrium is bij deze producten vervangen door kalium. Te veel kalium kan problemen geven. Vraag aan uw diëtist of arts of dieetzout voor u geschikt is. Kaliumrijke producten zijn aangegeven met een * alleen in de linker kolom.

Zoutbeperkt voedingsadvies:
Vermijd kant-en-klare (fabrieks)producten waar veel zout aan toegevoegd is zoveel mogelijk. Ook extra zout toevoegen aan de warme maaltijd is af te raden. Hieronder vindt u een overzicht met (per productgroep) producten die weinig of veel zout bevatten.

Brood

Minder zout zit in: Veel zout zit in:
Alle soorten brood, beschuit, knäckebröd, crackers, Brinta, ontbijtkoek, krentenbrood en muesli.

Ragoutbrood, saucijzenbroodje, worstenbroodje, Turks brood, ham-/ kaasbroodje, croissant, foccacia en cornflakes.

Let op! Wanneer u ook een kaliumbeperking heeft, gebruik dan geen brood van ‘Becel’ of ‘Blue Band zonder zout’. Deze producten bevatten dieetzout, wat veel kalium levert

Smeersels

Minder zout zit in: Veel zout zit in:
(dieet)Halvarine, (dieet)margarine en ongezouten roomboter.

Gezouten roomboter en kruidenboter

Let op! Wanneer u ook een kaliumbeperking heeft, gebruik dan geen Becelboter ‘Pro Active, goed voor de bloeddruk’. Dit bevat dieetzout met veel kalium.

 

Beleg

Minder zout zit in: Veel zout zit in:
Vleeswaren
Rosbief, kalkoenfilet, kipfilet, fricandeau, gekookte lever, rollade, licht gezouten rookvlees, gekookte ham, casselerrib en tong
Vleeswaren
Leverpastei, worstsoorten, bacon, cervelaat, spek, rauwe ham, schouderham, salami, corned beef en rookvlees.
Kaas
Milner met minder zout, Maaslander en Emmentaler kaas, Mon Chou, Hüttenkäse/cottage cheese, verse geitenkaas, mozzarella, Kees kaas, kaas met minder zout/natrium, Philadelphia
Kaas
Belegen en oude kaas, Turkse schapenkaas, Roquefort, brie, gewone smeerkaas en Gorgonzola.
Overig beleg
Appelstroop, jam, vruchtenhagel, (basterd)suiker, chocoladehagel* of chocopasta*, pindakaas*, (gestampte) muisjes, rauwkost en fruit*
Overig beleg
Marmite, komkommerspread, sandwichspread en kant-en-klare salades.

 

Dranken

Minder zout zit in: Veel zout zit in:
Melk en melkproducten, frisdrank, (bron-, mineraal-) water, vruchten*- of groentesap*, koffie*, thee en alcoholische dranken (mn bier en wijn kaliumrijk) Tomatensap en mineraalwater met natrium zoals Vichy, Kaiserbrunnen

 

Soep

Minder zout zit in: Veel zout zit in:
Soep getrokken van vlees, vis, kip of soepbeen. Toegevoegd kan worden: kruiden, specerijen, soepgroenten, bindmiddelen, kruidenbuiltjes en natriumarme producten zoals: natriumarm strooiaroma*, natriumarme Aromat*, natriumarme bouillonblokjes (oa Damhert) of -poeder Bouillonblokjes of –poeder, soep-aroma (Maggi), Aromat, soep of bouillon uit blik, pot of een pakje.

 

Kruiden, specerijen en andere smaakmakers

Minder zout zit in: Veel zout zit in:
Verse kruidenGedroogde kruidenKruidenmixen zonder zout

Kruidenmixen voor vlees/vis/nasi/pasta, chilipoeder, Maggi, juspoeder, ketjap, ketchup, mosterd, mayonaise, mixen voor sauzen en kruidenboters.

Let op! wanneer u ook een kaliumbeperking heeft, gebruik dan géén dieetzout (zoals Dieetzout, Lo Salt, Zout Bewust, Jozo Vitaal). Deze producten bevatten veel dieetzout dat kalium bevat.

 

Groente en fruit

Minder zout zit in: Veel zout zit in:
Verse groente en fruit, groente uit de diepvries, fruit* uit blik of gedroogd fruit* Groente in blik of pot, zuurkool, spinazie a la crème, rodekool, olijven, piccalilly, zoetzure groente, augurk en zilveruitjes

 

Vlees (vervanging)

Minder zout zit in: Veel zout zit in:
Vlees
Kipfilet, kalkoen, varkenshaas, rosbief, varkensfiletlapje, runder-entrecote, fricandeau, lamsbout- en karbonade en biefstuk. Ongekruid gehakt
Vlees
Gemarineerd, gerookt vlees, kant- en klaar gekruid vlees, bacon, runder- en slavinken, cordon blue, rookworst, knakworst, hamburger, köfte (schapen/rundergehakt), gekruid gehakt en saucijzen
Vleesvervanging
Zonder zout bereid: Tahoe en Tempé naturel, gedroogde peulvruchten*, kwark*, natriumarme kaas of kaas met minder zout, ei.
Vleesvervanging
Kant-en-klare vegetarische burgers/gehaktmix, sojabrokjes, gewone kaas of peulvruchten uit blik/pot.

 

Vis

Minder zout zit in: Veel zout zit in:
Zalm, tonijn, roodbaars, bot, forel, inktvis, kabeljauw, koolvis, schelvis, schol, tong en dergelijken. Vis in blik, naturel bijv. tonijn in water Gezouten, gerookte, gepaneerde vis zoals zalm, bokking, (zure)haring, ansjovis, sardines, paling, lekkerbekje, schaal- en schelpdieren. Vis in blik met saus, bijvoorbeeld haring in tomatensaus

 

Aardappelen, rijst en pasta

Minder zout zit in: Veel zout zit in:
Zonder zout bereid: aardappelen*, bataat*, cassave, pasta, rijst, mie/mihoen, gedroogde peulvruchten* Aardappelpuree, aardappelkroket, rösti.

 

Snoep en lekkernijen

Minder zout zit in: Veel zout zit in:
Pepermunt, zuurtjes, kauwgom, waterijs, gedroogde rozijnen*, dadels* en abrikoosjes*, ongezouten nootjes*, marshmellows, spekkies, schuimpjes, krenten* en (vruchten)koekjes*. Toffees, drop, chips, (gezouten) borrelnootjes, (gevulde) speculaas, bierworstjes, kaasvlinders, pepsels, toastjes met gezouten kaas als Boursin, Brie of Roquefort, Mars, Snickers, Milky way en snacks zoals bitterbal en ander gefrituurd.

 

* kaliumrijk

Heeft u nog vragen na het lezen van deze folder, dan kunt u aan uw huisarts of specialist vragen om een verwijzing diëtist.

Meer lezen over diëtetiek in Amphia?

Ga naar afdeling Diëtetiek